پرسش :

چرا طلا بر مرد حرام است؟


پاسخ :
از نظر علمى برای استفاده ی مرد از طلا، آثار مخربی ذكر شده است که می توان الف) تحريكات عصبى[1]، ب) ازدياد بيش از حد گلبول هاى سفيد[2]، را از جمله ی آن نام برد.
اما بايد به اين نكته توجه داشت كه علم متكفل «تندرستى» انسان است در حالى كه پرورش ابعاد ملكوتى و معنوى انسان، باید دغدغه اصلى يك مسلمان باشد و به «تن» و «علم» در حد يك ابراز و مقدمه نگاه كند، زیرا انسان يك موجود خاكى و مادى، نیست و انسانيت انسان در گرو شكوفايى استعدادهايى است كه خداى متعال به منظور نيل او به مقام شامخ خلافت الهى، به وى ارزانى داشته است. اما حقيقتا راه شكوفايى اين استعدادها چيست؟ آفات و موانع اين راه كدام است؟
خداوند در قالب احكام شرعى به عنوان يك لطف الهى، راه هاو موانع شکوفایی استعدادها را بيان کرده است.
با در نظر گرفتن اين اصل لابد توجه داريد كه بدون شك احكام الهى داراى مصالح واقعى و فى نفسه مى باشند؛ ليكن در يافتن فلسفه آنها توجه به چند نكته ضرورى است:
1- آيا بشر مى تواند به فلسفه ی همه ی احكام دست يابد؟ قطعا پاسخ اين سؤال منفى است؛ زيرا:
الف) در متون دينى فلسفه همه احكام ذكر نشده است.
ب) احكامى كه فلسفه آنها بيان شده، معلوم نيست كه همه فلسفه هايش ذكر شده است؛ بلكه چه بسا فلسفه هاى بى شمارى در مورد يك حكم وجود دارد؛ ولى شارع مقدس به طور گزينشى برخى از آنها را يادآور شده است.
ج) علوم بشرى نيز قادر به كشف برخى از حكمت ها و فلسفه هاى احكام مى باشند، نه همه آنها.
بنابراين انتظار دانستن فلسفه ی همه ی احكام به طور جامع و كامل، انتظارى فراتر از توان علمى و تنگناهاى دانش بشرى است.
2- فلسفه احكام محدود به حكمت هاى مادى و فيزيكى- كه در چنبره علوم تجربى قرار مى گيرند- نيست بلكه در بسيارى از موارد علت يا حكمت نهايى برتر و بالاتری دارند كه از حوزه تحقيق و آزمون علمى و تجربى نيز بيرون است. مثلا در علوم بشرى از خواص بهداشتى روزه سخن به درازا گفته اند، ولى قرآن مجيد بر نكته ی اساسى ترى انگشت مى گذارد و آن «تقوا يابى» است و شايد علت اين كه قرآن به نكات بهداشتى آن اشاره نكرده است اين باشد كه اساسا امت اسلامى را متوجه اهداف فروتر و در سطح پايين نكند، بلكه همواره به سوى ارزش هاى متعالى سوق دهد.
3. در رابطه با مسأله علت حرمت طلا براى مرد باید گفت كه احتمال دارد علاوه بر نکات گفته شده، جلوگيرى از فرو افتادن مردها در دام زينت هاى گران بها و سنگين نیز، از علت های حرمت باشد.
پی نوشتها:
[1] ر. ك: بهداشت در اسلام، دكتر احمد صبور اردوبادى.
[2] ر. ك: سالنامه پيام اسلام، سال 1357.

منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی