پرسش :

علت جواز ازدواج موقت (صیغه) برای مرد متأهل و بدون اجازه همسر خود چیست؟


پاسخ :
غريزه جنسي يكي از نيرومندترين غرائز انساني است که باید همچون دیگر غرايز طبيعي انسان به صورت صحيحي بدان پاسخ داده شود. زيرا غرايز طبيعي را نمي توان از بين برد. اگر هم بتوانيم آنها را سركوب كنيم، چنين اقدامي عاقلانه نيست، بلکه مبارزه با قانون آفرينش است، بنابر اين راه صحيح آن است كه غرائز را از طريق معقولي اشباع كرد .
از طرف ديگر در بسياري از محيط ها افرادي در سنين خاصي قادر به ازدواج دائم نيستند، يا افراد متأهل در مسافرت‏هاي طولاني و يا در مأموريت‏ها و يا به علل ديگري با مشكل عدم ارضاي غريزه جنسي رو به رو مي‏شوند. اسلام براي پاسخ گويي صحيح و حل مشکلاتی که از ناحیه عدم ارضای صحیح این غریزه ی طبیعی دامنگیر جامعه می شود، علاوه بر ازدواج دايم با یک زن، ازدواج مجدد دایم یا ازدواج موقت را در چارچوب مشخصی تجویز کرده است.
حال با توجه به این که؛ 1- ما به خدایی اعتقاد داریم که مهربان و دلسوز بندگانش است و هیچ قانونی را بی جهت وضع نمی کند و در یک کلام قوانین او بر اساس مصالح و مفاسد است، 2- از ناحیه ی منع ازدواج موقت و چند همسری، آسیب های جبران ناپذیری به جامعه و فرد وارد می آید، در اسلام که قوانینش الهی است، ازدواج موقت و چند همسری تجویز شده و این حق به مرد واگذار شده و مشروط به اجازه ی همسر اول نشده است که اگر این حق مشروط واگذار می شد با توجه به حساسیت زنان بر این موضوع و عواطف زنانگی، که غالبا با ازدواج مجدد شوهرانشان مخالفند، آن مصلحتی که در نظر خداوند متعال بود، حاصل نمی شد.
البته بعضی از فقها فرموده اند: اگر مرد مسلمان بخواهد با زنی از اهل کتاب ازدواج موقت انجام دهد، و همسر دائم مسلمان داشته باشد، اجازه آن زن مسلمان از شرایط این ازدواج است.

منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی