پرسش :

چگونه اعتماد به نفس را در کودک سالم پرورش دهيم؟


پاسخ :
عزت نفس و اعتماد به نفس بنيادي ترين بخش شخصيت يک فرد است که در تمام جوانب زندگي فرد ، خود را به نحوي متظاهر مي سازد . اعتماد به نفس سالم و بالا يک ضرورت حياتي و مطلق براي هر فردي به حساب مي آيد و بايد از همان کودکي در فرزندان مان پرورش يابد . به راهکارهاي زير که به پرورش و تقويت اعتماد به نفس کودکان منجر مي شود ، توجه کنيد .
1 ـ بدانيد چه مي گوييد : کودکان به کلمات و گفته هاي والدين بسيار حساس هستند . فرزندتان را نه فقط براي نتيجه خوب يک کار ، بلکه براي همت و تلاشش ستايش و تمجيد کنيد ، اما صادق باشيد . براي مثال اگر فرزند شما نتوانست عضو تيم فوتبال شود يا بازي خوبي ارائه نداد ، از گفتن چنين عبارتي خودداري کنيد : " دفعه بعد بيشتر تلاش کن تاموفق شوي " ، به جاي آن بگوييد : " تو موفق نشدي ، اما واقعا تلاش تو در اين راه قابل ستايش بود " .
تلاش و به اتمام رساندن کار او را به جاي نتيجه کارش ، مورد تشويق قرار دهيد . به جاي تاکيد بر نتيجه کار ، تلاش و سعي او را تشويق کنيد .
2 ـ براي او يک الگوي مثبت باشيد : اگر فردي تند ، خشن و بدبين هستيد و نسبت به توانمندي ها و محدوديت هاي خود واقع بين نيستيد ، فرزند شما آيينه تمام نماي شما خواهد بود . اعتماد به نفس خود را پرورش دهيد تا فرزند شما يک الگوي خوب داشته باشد .
3 ـ باورهاي نادرست فرزندتان را تشخيص داده و او را هدايت کنيد : يک گام مهم والدين ، شناختن باورهاي غير منطقي کودکان درباره ي خودشان است. اين باورها درباره ي کمال ، جذابيت ، توانمندي ها و هر چيز ديگر که باشد ، مي تواند ريشه گرفته ، پا بر جا شده و براي کودک جايگزين حقيقت شود . مثلا کودکي در مدرسه دانش آموز خوبي است ، اما با درس رياضي مشکل دارد ، او ممکن است با خود بگويد : " من نمي توانم درس رياضي را خوب ياد بگيرم ، پس يک دانش آموز بد هستم " و اين يک تعميم غلط است که مي توان او را مستعد شکست سازد . فرزند خود را تشويق کنيد که به موقعيت ها با ديد بازتري بنگرد . يک پاسخ سودمند شايد اين باشد : " تو دانش آموز خوب و کوشايي هستي و در مدرسه هم کارهايت را خوب انجام مي دهي . رياضي فقط يک درس از چندين درس است که نياز به صرف وقت بيشتري دارد . ما با هم روي آن کار مي کنيم " .
4 ـ با فرزند خود راحت و مهربان باشيد :
عشق شما به فرزندتان اعتماد به نفس او را افزايش مي دهد . او را در آغوش بگيريد و به او بگوييد مايه افتخار شماست . او را صادقانه ، با رعايت اعتدال و بدون افراط تحسين کنيد . کودکان مي دانند که قلب شما چه مي گويد .
5 ـ محيط خانه را ، محل آرامش او قرار دهيد :
کودکي که احساس امنيت نمي کند يا نسبت به او بدرفتاري مي شود ، بي اندازه دچار عدم اعتماد به نفس خواهد شد . کودکي که در محيط پر از بحث و جدل و نزاع مکرر والدين قرار دارد ، کودکي افسرده و منزوي مي شود . هميشه به خاطر داشته باشيد که از کودک خود حمايت کنيد و به او احترام بگذاريد . محيط خانه خود را براي اعضاي خانواده پناهگاه امني قرار دهيد . مراقب بدرفتاري ديگران با او ، مسايل مدرسه ، مشکلات و درگيري هاي او با همسالانش و ديگر عواملي که بالقوه مي تواند به اعتماد به نفس او خلل وارد کند ، باشيد .
6 ـ به فرزندتان کمک کنيد تا در تجربيات سازنده شرکت کند : فعاليت هايي را تشويق کنيد که همکاري و تعاون در آن باشد و حس اعتماد به نفس را پرورش دهد ، نه فعاليت هايي که حس چشم و هم چشمي و رقابت ناسالم را در او به وجود آورد .
براي مثال فعاليت هايي که در آن بزرگترها به کوچک ترها کمک مي کنند تا خواندن چيزي را ياد بگيرند که مي توانند براي هر دوي آنها جذاب باشد .

منبع : دوهفته نامه موفقيت شماره ي 170.
نسخه چاپی