پرسش :

تا چه حد جلسات خانوادگي در تربيت فرزندان موثر است ؟


پاسخ :
ترتيب دادن جلستان خانوادگي يکي از روش هاي موفقي است که از آن طريق مي توان حس همکاري را در خانواده دوچندان کرد و بين اعضاي خانواده ارتباطي نزديک و صميمي ايجاد نمود. در اين جا اگر تمايل به تشکيل جلسات خانوادگي داريد به اين توصيه هاي ساده و ارزشمند توجه کنيد:
هفته اي يک بار اين جلسات را به هر ترتيبي که شده برگزار کنيد. همه اعضاي خانواده موظف هستند در اين جلسات شرکت نمايند. به وقت تعيين شده احترام بگذاريد و به خاطر راحتي و يا هر علت ديگري زمان را تغيير ندهيد. براي اين که روز و ساعت دقيق را فراموش نکنيد، آن را بر روي تقويم خود يادداشت کنيد و آن را مانند يک جلسه کاري در نظر بگيريد و به آن اهميت بدهيد.
در زمان برگزاري جلسه تلفن خود را خاموش کنيد تا هيچ چيزي براي شما مزاحمت ايجاد نکند.
اين طرز برخورد موجب مي شود فرزندان شما موضوع را جدي گرفته و به صحبت ها و قوانين احترام بگذارند. دقت داشته باشيد تمام تصميم ها بايد با توافق تک تک اعضاي خانواده صورت پذيرد نه با راي اکثريت. اگر در انتهاي جلسه به تصميم و راي قاطعي دست نيافتيد ادامه بحث را به جلسه بعد موکول کنيد.
براي هر جلسه يک مدير و يک منشي انتخاب کنيد. مدير بايد جلسه را اداره کرده و اطلاعات لازم را با اعضا در ميان بگذارد. مديريت بايد هر جلسه تغيير يابد. ديگر اعضا موظفند از دستورات مدير پيروي کرده و از او حمايت کنند. منشي جلسه بايد تمام نکات بحث شده و تصميمات اتخاذ شده در جلسه را يادداشت کرده و به اطلاع ديگر اعضا برساند.
جلسه را با تشکر از يکديگر و صحبت هاي شيرين و تحسين آميز مانند ازت ممنونم به خاطر اين که ...و يا واقعا دوستت دارم... آغاز کنيد.
فرزندان بايد ياد بگيرند براي محبت و فداکاري ديگران ارزش قايل شوند و از آنها تشکر و قدرداني کنند . حتي اگر از آنها تعريف و تمجيد مي شود ، آنها بايد زبان سپاسگزاري داشته باشند و از ديگر اعضا قدرداني کنند .
درطي هفته ليستي تهيه کنيد و بر روي يخچال نصب کنيد . هر ايده اي که به ذهنتان مي رسد و نياز به بررسي بيشتر دارد بر روي آن بنويسيد و دستور جلسه اي تنظيم کنيد تا در روز موعد با حداقل زمان به نتايج مطلوب تري دست يابيد . به اعضا ياد دهيد وقتي مشکلي را مطرح مي کنند ، خودشان راه حل هايي نيز عنوان کنند . همان طور که مي دانيد همه دچار مشکلاتي هستند ولي متاسفانه قادر به يافتن راه حل براي آنها نيستند ولي اگر با درايت کامل اين موضوع را به فرزندان تعليم دهيد ،آنها به مرور زمان خلاق شده و در مقايسه با افراد ديگر راحت تر مسايل را تجزيه و تحليل کرده و براي مشکلاتشان راه حل هاي مناسبي پيدا مي کنند . فراموش نکنيد جلسه بعد را با يکديگر هماهنگ کنيد و براي هفته ي آينده حداقل يک کار را مانند ورزش و ... تعيين کنيد و آن را با هم انجام دهيد .
براي داشتن جلسه اي فعال و پويا بهتر است به دور ميزي تميز و به دور از محيط آشپزخانه بنشينيد تا جلسه حالتي جدي تر به خود بگيرد . اين جلسه نبايد با غذا خوردن يکي شود .
مدير بايد جلسه را با حالتي شاد و خوش به پايان برساند تا فرزندان براي حضور در اين جلسه از خود ميل و رغبت نشان دهند . براي تشويق بيشتر فرزندان و حضور آنها در اين جلسات مي توانيد از يک سري ترفندهاي زير استفاده کنيد :
به عنوان مثال پيش از جلسه بگوييد : " دسر شکلاتي و يا بستني وانيلي بعد از جلسه يکي از بازي هاي موردعلاقه تان را به مدت يک ربع همگي با هم انجام مي دهيم ! " مطمئن باشيد اين جلسات تاثير به سزايي در رشد و تربيت فرزندان داشته و آنها را در مسير درست و صحيحي قرار مي دهد . در اين جلسات همه اعضاي خانواده با يکديگر احساس نزديکي خاصي مي کنند و به راحتي مي توانند مسايل و مشکلاتشان را مطرح کنند و با تصميم گيري مناسب به اهدافشان دست يابند .

منبع : دو هفته نامه موفقيت شماره ي 170.
نسخه چاپی