پرسش :

خداوند در آیۀ 54 سوره آل عمران می گوید: تا روز قیامت پیروان تو (عیسی) را بر کافران برتری دادم. اگر پیروان حضرت عیسی تا قیامت بر همۀ کافران برتری دارند. پس چرا دین محمد را برگزینیم؟ دین عیسی را برمی گزینیم که تا قیامت از همۀ کافران برتر باشیم؟


پاسخ :
در مورد آیۀ شریفۀ مورد پرسش، پاسخ ها و دیدگاه های متعدد و مختلفی مطرح شده که ما به برخی از آنها اشاره می کنیم.
1. مراد از تابعين عيسى، امت محمد (ص) است و سه وجه برای این، بیان نمودند.
الف.برای اين که از نظر زمان پس از امت عيسبى هستند.
ب. چون پيامبر ما (ص) تصديق عيسى و كتاب او را نموده و كسى كه ديگرى را تصديق كند می گويند تبعيت او را كرده است.
ج. شريعت پيامبر ما با ديگر انبياء در ابواب توحيد كه اصل و ريشه دين است متحد می باشد بنابراين پيغمبر اكرم متبع او است.
2. مراد از" اتباع" در آيۀ شريفه پيروى حق است، پیروانی است كه مورد رضایت خداى سبحان است، پس عبارت" كسانى كه تو را پيروى مى‏كنند" بر افرادى از نصارا كه تا قبل از ظهور اسلام بودند و نيز بر افرادى از مسلمانان كه بعد از ظهور اسلام در پيروى از اسلام استقامت كردند و مى‏كنند تطبیق می کند.
3. مراد از آيه شريفه مورد بحث اين است كه خداى تعالى نصارا را بر يهود برترى خواهد داد(این تفسیر با ظاهر آیه سازگارتر است).
4. مراد (همه در مجموع) نصارا و مسلمين است و آيه شريفه مى‏خواهد خبر دهد از اين كه يهود تا روز قيامت ذليل و توسرى خور هر كسى است كه معتقد باشد به اينكه پيروى از عيسى (ع) واجب است.
اما این که چرا مسلمانان جزء کافران به حضرت عیسی (ع) محسوب نمی شوند به این خاطر است که کافر در این جا به معنای منکر است و این قوم یهود هستند که آن حضرت را انکار می نمایند اما مسلمانان نه تنها آن حضرت را انکار و تکذیب نمی کنند و نسبت به او کافر نیستند بلکه پیروان حقیقی حضرت عیسی در خبر دادن به بعثت پیامبر اسلام مسلمانان هستند.
مسلمانان حضرت عیسی را یکی از پیامبران بزرگ و سومین پیامبر اولوا العزم و صاحب شریعت و کتاب می دانند بنابر این این که خداوند می فرماید تا روز قیامت پیروان تو (عیسی) را بر کافران برتری دادم تحقیقاً منظور از کفار مسلمانان نمی تواند باشد چون به هیچ وجه این کلمه بر مسلمانان اطلاق نمی شود.
منبع: http://farsi.islamquest.net

نسخه چاپی