پرسش :

در قرآن آمده که اگر می توانید حتی یک آیه مثل آیات قرآن بیاورید (البته تعبیر یک آیه در قرآن نیامده است ولی در یک کتابی خواندم که مثله در آیۀ مذکور شامل یک آیه هم می شود) حال سوال اینست که یکی از آیات قرآن (حروف مقطعه) می باشد و هر شخصی می تواند مانند اینگونه آیات بیاورد خلاصه اینکه یا حروف مقطعه به عنوان یک آیه جداگانه به حساب نمی آیند ( که می گوئیم پس چرا در شماره های آیات قرآن به عنوان یک آیه به حساب آمده اند) و یا اینکه یک آیه به حساب می آیند ( که می گوئیم آوردن مثل این آیات هیچ کاری ندارد.)!


پاسخ :
معجزۀ جاوید پیامبر گرامی اسلام قرآن است، كه دارای جنبه های زیادی از اعجاز است و برای همیشه باقی است و با همۀ دوستان و دشمنان خود تحدی و آنان را به مبارزه دعوت كرده است و از آنان خواسته است اگر در الاهی بودن قرآن شک و تردیدی دارند کتابی مثل آن یا ده سوره یا حداقل یک سوره مثل یکی از سوره های قرآن بیاورند.
تحدی قرآن سه مرحله یا سه مرتبه داشته است:
1-آوردن قرآنی مثل این قرآن، چنان که می فر ماید: بگو: «اگر انسان ها و پريان (جن و انس) اتفاق كنند كه همانند اين قرآن را بياورند، همانند آن را نخواهند آورد هر چند يكديگر را (در اين كار) كمك كنند." [1]
2- آوردن ده سوره مثل سوره های این قرآن، خدای متعال می فرماید: " آنها مى‏گويند: او به دروغ اين (قرآن) را (به خدا) نسبت داده (و ساختگى است)! بگو: اگر راست مى‏گوييد، شما هم ده سوره ساختگى همانند اين قرآن بياوريد و تمام كسانى را كه مى‏توانيد- غير از خدا- (براى اين كار) دعوت كنيد! [2]
3- آوردن یک سوره مثل سوره های این قرآن، خدای متعال می فر ماید : "و اگر در بارۀ آن چه بر بندۀ خود [پيامبر] نازل كرده‏ايم شك و ترديد داريد، (دست كم) يك سوره همانند آن بياوريد و گواهان خود را- غير خدا- براى اين كار، فرا خوانيد اگر راست مى‏گوييد!"[3].
علامه طباطبایی (ره) در این باره می فرماید: آيات مشتمله بر اين تحدي ها از نظر عموم و خصوص مختلفند، بعضى‏ها در بارۀ يك سوره تحدى كرده‏اند، نظير آيۀ سورۀ بقره، و بعضى بر ده سوره، و بعضى بر عموم قرآن و بعضى بر خصوص بلاغت آن، و بعضى بر همه جهات آن.[4]
بنا بر این قرآن مجید هیچ گاه با یک آیه با دشمنان خود تحدی نکرده و نفرموده است که یک آیه مثل یکی از آیات قران بیاورید تا بحث کنیم که آیا این آیه شامل حروف مقطعه هم می شود یا نه؟
پی نوشت:
[1] اسراء، 88 ،قُلْ لَئِنِ اجْتَمَعَتِ الْإِنْسُ وَ الْجِنُّ عَلى‏ أَنْ يَأْتُوا بِمِثْلِ هذَا الْقُرْآنِ لا يَأْتُونَ بِمِثْلِهِ وَ لَوْ كانَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ ظَهيراً.
[2] هود،13،أَمْ يَقُولُونَ افْترََئهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْترََيَاتٍ وَ ادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ.
[3] بقره،23، وَ إِن كُنتُمْ فىِ رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلىَ‏ عَبْدِنَا فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَ ادْعُواْ شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ.
[4] ترجمه الميزان، ج‏1، ص 94.
منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی