پرسش :

همسرم وسواس دارد و متاسفانه فرزند سه ساله‌مان هم به خاطر اين رفتارهاي مادر، در معرض وسواسي شدن است تقاضاي راهنمایی دارم.


پاسخ :
خوب است قبل از هر چيز به زوجين يادآوري کنم که مسايل و مشکلات شخصي و خانوادگي خود را ترجيحا با کساني که قوم و خويش و آشنا هستند مطرح نکنيد و ابتدا به‌صورت منطقي با همسرتان و يا خانواده‌اش مشورت کنيد و سپس به کارشناسان مربوطه مراجعه کنيد. وسواس به عملي يا حالتي گفته مي‌شود که در آن، فرد به اجبار کاري را ناخودآگاه و مکرر انجام مي‌دهد و خودش مي‌داند که تکرار کارش اشتباه است اما قادر نيست جلوي آن را بگيرد و مکرر در مکرر يک عمل خاص يا فکر وسواسي خاص را تکرار مي‌کند. پس همواره خود او در آزار است و حتما بايد براي درمانش اقدام کنيد...
شما در تسريع درمان او مي‌توانيد بسيار مفيد و پررنگ عمل کنيد. گذشته از اهميت درمان وسواس همسرتان، حتما بايد به خاطر کودک سه ساله خود که در معرض ابتلا به وسواس است، سريع‌تر اقدام کنيد. از علل مهم وسواس عامل ژنتيکي است و صد البته طرز تربيت هم در بروز اين بيماري نقش دارد. سخت‌گيري‌هاي بي‌جا، بچه را دچار دوگانگي مي‌کند و او بين بچگي کردن که اقتضاي سن اوست و اصول اخلاقي سخت‌گيرانه له مي‌شود. هسته آغازين بيماري وسواس فکري در کودکي شکل مي‌گيرد؛ مثلا وقتي او را در آموزش آداب توالت، با تکرار صدباره «پاهاتو بشور، دستت رو به ديوار نزن و...» بترسانيد و يا به دليل وسواس مادرش، زودتر از اينکه او فهم و درک توالت رفتن را بياموزد، او را وادار به انجام اين کار ‌کنيد، در واقع با اين اتفاق ناخوشايند، اين طرز فکر را در ذهن کوچک او ايجاد و تثبيت مي‌کنيد و کمک مي‌کنيد تا وسواسي بودن را تعليم ببيند. کودکان مادران يا پدران وسواسي قطعا بايد مورد عنايت قرار بگيرند تا مبادا زمينه‌هاي وسواس در آنها شکل بگيرد و رشد کند.
نسخه چاپی