پرسش :

كودك 4ساله‌اي دارم و او را به شكل مادّي تشويق نمي‌كنم تا ديگران نتوانند از همين راه بفريبند. آيا اين برخورد درست است؟


پاسخ :

شيوه‌ي شما،امكان فريب او را بيشتر مي‌كند، زيرا با عدم تشويق مادّي، نيازهايش برآورده نمي‌شود و ممكن است به سبب همان احساس نياز،فريب بخورد. به طور معمول، محروميت كودكان دراين سن از امكانات مادّي، آنان را حريص‌تر مي‌كند، پس توصيه مي‌كنم در حدّ معمول و متعارف، او را از تشويق‌هاي مادّي بهره‌مند سازيد،البته از تحسين و محبّت هم غافل نشويد. تحسين و توجه به كودك، اعتماد به نفس او را بيشتر مي‌كند و كودك داراي اعتمادبه نفس، كمتر فريب مي‌خورد. يكي از مهمترين عوامل فريب كودكان و به ويژه نوجوانان،كمبود محبت درخانه است. دختري كه در خانه محبت نديده، تشنه‌ي محبت ديگران است و ممكن است با يك نگاه يا سخن محبت‌آميز،به خطا رود، اما كسي كه خرما خورده باشد، حلوا برايش شيرين نيست.
تحسين و محبت والدين،كودكان را بيمه مي‌كند. «سر بنيامين وست»، رئيس آكادمي هنرانگليس مي‌گويد: «علّت شهرت من، بوسه‌اي از مادرم بود».
تحسين،مهمترين عامل اعتمادنفس شخصيت‌هاي تاريخي بوده است.
مرحوم فلسفي مي‌گويد:«نخستين‌بار كه بر منبر سخنراني كردم، مرحوم آقا شيخ‌محمد شميراني فرمود:آفرين، و همان تحسين، مرا به حركت واداشت».
چارلزديكنز، نويسنده‌ي معروف،توفيق خود را مديون تحسين سردبيرنشريه،و اديسون،كاميابي خود را مديون تشويق و پشتيباني مادرخود مي‌داند.
منبع: نشريه قدر، شماره 22.
نسخه چاپی