پرسش :

چرا بايد براي خريد يک کارت صداي اضافي هزينه کنيم؟ امروزه تقريباً تمام مادربوردهاي با قيمت متوسط به يک كارت صداي مجتمع با خروجي صداي 7/1 کانال مجهز هستند که مي توانند تعداد زيادي افکت صوتي نيز در اختيار شما قرار دهند.


پاسخ :
براي يافتن پاسخ اين سؤال تصميم گرفتيم کارت صداي جديد Sound Blaster X-Fi Titanium ساخت شرکت Creative را با کارت صداي مجتمع ALC 1200 که روي مادربورد Asus P5Q نصب شده و جزء يکي از با کيفيت ترين کارت هاي صداي مجتمع است مقايسه کنيم.
مقايسه امکانات دو کارت صدا
کارت صداي مورد آزمايش ما با استفاده از رابط PCI-E x1 با مادربورد در ارتباط است که يکي از ويژگي هاي مثبت آن به شمار مي آيد، اما همين ويژگي مثبت گاهي دردسر ساز هم مي شود، زيرا هنوز تعداد زيادي مادربورد (حتي مدل هاي جديد) وجود دارند که زياد به PCI-E x1 اهميت نداده و آن ها را نزديک رابط PCI-Express x16 قرار مي دهند و به همين دليل کارت صدا فاصله بسيار کمي با کارت گرافيکي خواهد داشت. در آزمايش ما کارت صدا به فن کارت گرافيک دو اسلاتي 9800GT مي چسبيد که مجبور شديم با کمک يک کاغذ تا شده، کمي بين کارت صدا و کارت گرافيک فاصله بياندازيم!
ALC1200 در کنار خروجي صداي 7/1 کاناله، از خروجي هاي Coaxial و S/PDIF نيز پشتيباني مي کند. ورودي ميکروفون آن مجهز به سيستم حذف نويز شرکت Asus است که صداهاي ناخواسته محيطي را حذف مي کند. به همين دليل مجموعه اي از افکت هاي صوتي نيز براي اين کارت صدا در نظر گرفته شده که مي تواند تا مدتي کاربر را سرگرم کند. همچنين در اين کارت صدا هنگامي که از دو بلندگو استفاده مي کنيد با کمک دو حالت Music و Movie، حالتي سه بعدي به صداي پخش شده داده مي شود.
اما همه چيز در داشتن خروجي صداي 7/1 خلاصه نمي شود. کارت هاي صداي مجزا مجموعه اي از امکانات و فناوري ها را دارند که باعث برتري يافتن آن ها نسبت به نمونه هاي مجتمع مي شود. X-Fi Titanium به دو قابليت بسيار مفيد CMSS-3D و Crystalizer مجهز است که خود به تنهايي مي تواند دليلي براي خريد يک کارت صداي مجزا باشد. CMSS 3D افکتي سه بعدي براي صدا ايجاد مي کند تا حتي هنگام استفاده از هدفون و بلندگوهاي دو کاناله نيز صداي سه بعدي در اختيار داشته باشيد. از طرفي Crystalizer هم صداي خروجي را به نحوي تقويت مي کند که صداهاي ضعيف شده هنگام فشرده سازي فايل هاي صوتي، دوباره بازسازي شوند. چيپ ستCA20K2-2AG HF نصب شده روي اين کارت صدا، با برداشتن بار پردازش کانال هاي صوتي از روي پردازنده مرکزي باعث افزايش کارايي پردازنده در پردازش بازي هاي سه بعدي پيشرفته مي شود.
همچنين در کارت صداي X-Fi Titanium مجموعه اي از فناوري هاي کاربردي مانند DTS-ES، Dolby Digital Live و THX براي فيلم دوستان در نظر گرفته شده تا با استفاده از آن يک کامپيوتر سينماي خانگي ايده آل داشته باشند. علاقمندان بازي نيز با استفاده از فناوري EAX 5.0 مي توانند صدايي با کيفيت تر و قوي تر از قبل را تجربه کنند (تجربه اي که باعث مي شود ديگر به صداي کارت هاي صداي مجتمع قانع نشويد!).
نرم افزار همراه X-Fi Titanium، به سه بخش Game Mode, Audio Creation Mode و Entertainment Mode تقسيم مي شود. در بخش ضبط صدا، تنظيماتي براي ضبط صدا وجود دارد که البته به پاي امکانات موجود در کارت هاي صداي حرفه اي ضبط صدا نمي رسد، اما به قابليتي به نام ASIO مجهز است که امکان ضبط صدا با کمترين ميزان تأخير را فراهم مي آورد.
بخش سرگرمي، ظاهري ساده داشته و روي تنظيمات صداي خروجي و فعال کردن افکت هاي صوتي مختلف براي پخش فيلم و موسيقي تمرکز دارد. بخش Game نيز مانند بخش سرگرمي براي تنظيمات خروجي صدا درنظر گرفته شده، با اين تفاوت که ظاهري متفاوت داشته و مي تواند تنظيماتي متفاوت از بخش سرگرمي داشته باشد.
تست
پخش موسيقي و فيلم حتي در حجم صداي کم نيز با کيفيت بوده و جزئيات صدا به خوبي پخش مي شوند. بازي ها نيز همان طور که گفته شد تجربه اي متفاوت از قبل برايتان خواهد بود و احتمالاً چند تا از بازي هاي خود را پس از خريد اين کارت صدا دوباره امتحان خواهيد کرد.
براي تست دقيق اين کارت صدا، بازي معروف S.T.A.L.K.E.R CIear SKY که هم از نظر گرافيکي و هم از نظر صدا در سطح خوبي قرار دارد را انتخاب کرديم. در مرحله اول از تست، بازي را با کارت صداي مجتمع ALC1200 اجرا کرديم. در اين حالت با وجود آن که گزينه EAX (Environmental Audio Extension) در منوي بازي فعال بود، اما کارت صدا در بعضي موارد در پخش صداي محيطي دچار مشکل مي شد.
اين مسئله بيشتر هنگامي که تعداد صداهاي موجود در محيط بازي افزايش مي يافت، ديده مي شد، زيرا در اين حالت کارت صداي مجتمع قادر نبود تمام کانال هاي صوتي را در يک زمان پردازش کند و به همين دليل پردازش بعضي از اصوات دچار مشکل مي شد (البته اين مسئله در بعضي از موارد وجود داشت)، اما در کارت صداي X-Fi Titanium به دليل وجود پردازنده صوتي پيشرفته (با روش پردازش حلقوي در مقايسه با فناوري پردازشي خطي)، جزئيات صدا کاملاً قابل تفکيک بود به صورتي که حتي کوچک ترين جزئيات موجود در بازي قابل درک بود (واقعاً اگر خودتان نشنويد، باور نمي کنيد که تا چه اندازه اي قدرت تفکيک پذيري صدا در کارت صدا روي لذت انجام بازي مؤثر است).
نتيجه گيري
X-Fi Titanium را مي توان به عنوان کارت صدايي همه کاره که تخصص آن در بازي ها و سرگرمي هاي خانگي است شناخت، اما به ياد داشته باشيد که کارت صداي خوب به بلندگوهاي خوب نيز نياز دارد تا بتواند به بهترين نحو کارايي خود را نشان دهد.
مشخصات فني
نسبت سيگنال به نويز: بيش از 100دسي بل در تمام کانال ها
نرخ تبديل صداي 24بيتي ديجيتال به آنالوگ: 96کيلوهرتز براي بلندگوهاي 7/1 کاناله آنالوگ- 192کيلوهرتز براي خروجي استريو
رابط ها و پروت ها: چهار خروجي 3/5ميليمتري، يک ورودي
3/5ميليمتري ميکروفون، يک ورودي و يک خروجي اپتيکال
نوع رابط: PCI-E x1
سايت و شماره تماس: www.creative.com- 88700850 (شاب)
گارانتي و قيمت: شاب- 135/000 تومان
مزايا:
کارايي خوب، وجود انواع فناوري ها براي سرگرمي هاي خانگي، وجود فناوري X-Fi، امکانات ارتباطي مناسب.
معايب:
استفاده از رابط PCI-E X1 (البته اين موضوع مشکل نيست، اما زماني که به چيدمان رابط PCI-E X1 دقت نکنيد و بخواهيد يک کارت گرافيکي حرفه اي نصب کنيد، برايتان مشکل ساز خواهد شد)، عدم وجود X-RAM (در مقايسه با مدل Fatality Pro)

نسخه چاپی