پرسش :

خانمي هستم با قد 155 سانتيمتر و وزن 70 کيلوگرم که مي خواهم با استفاده از رژيم اتکينز وزن خود را کاهش دهم . لطفاً در مورد اين رژيم مرا راهنمايي نماييد .


پاسخ :
گر چه به سن خود و پارامترهاي بيوشيميايي خون مخصوصاً ميزان چربي ها ، اوره ، اسيد اوريک ، نسبت کلسيم به فسفر و غيره اشاره اي نفرموده ايد ، به دلايل زير ،جهت کاهش 20 کيلوگرم اضافه وزني که دارا مي باشيد ، رژيم اتکينز به هيچ وجه توصيه نمي گردد :
1 ـ رژيم مورد اشاره که متاسفانه کاربرد وسيعي پيدا کرده و اغلب جهت جلب بيماران بدون در نظر گرفتن پيامدهاي احتمالي آن توصيه مي گردد ، قادر به کم کردن و سوزانيدن چربي هاي بدن نمي باشد .
2 ـ کاهش وزن و سايز سريعي که ايجاد مي نمايد ، ناشي از دفع آب بدن است و بعد از مدت کوتاهي حتي بيشتر از قبل ، وزن کاهش يافته ، سريعاً افزايش مي يابد .
3 ـ علت تحمل و عدم احساس گرسنگي در اين رژيم ، سوخت ناقص چربي ها و افزايش ترکيبات کتوني مي باشد که از يک طرف ايجاد بي اشتهايي مي کند و از طرف ديگر دفع اسيداوريک را کاهش مي دهد .
4 ـ لذا افرادي که زمينه ي نقرس دارند ، احتمال حمله بيماري آنها با اين رژيم بسيار افزايش پيدا مي کند و ايجاد سنگ هاي اوراتي دور از انتظار نمي باشد .
5 ـ فراواني گوشت و چربي هاي مصرفي در اين برنامه کاهش وزن ، با افزايش دادن سطح کلسترول خون و تري گليسيريد ، ضمن وارد آمدن فشار به عملکرد کبدي ، خطر تنگي رگ هاي خون رسان به ارگان هاي حساس مثل قلب ، مغز و کليه را افزايش مي دهد .
6 ـ افزايش دريافت پروتئين از طريق چنين رژيمي موجبات خروج کلسيم از استخوان ها را فراهم کرده و دفع ادراري کلسيم را افزايش مي دهد و پوکي استخوان ها را سرعت مي بخشد .
جهت کاهش دادن وزن اين بانوي محترم توصيه مي گردد با استفاده از يک برنامه ي غذايي متعادل ، متنوع و متناسب باسن و فعاليت هاي بدني که انجام مي دهند ، بين 350 تا 750 کيلوکالري از دريافت انرژي روزانه مورد نياز واقعي خود کاسته و با در نظر گرفتن ساعت بيولوژيکي دروني خود که با طلوع و غروب آفتاب فعاليت آنزيم هاي مختلفي را در طول شب و روز جهت ساخت و ترميم و يا ايجاد انرژي و فعاليت به کار وا مي دارد ، شب ها به موقع و قبل از ساعت 10/5 يا 11 شب خوابيده و صبح ها با شور و نشاط و آرامش از خواب بيدار شوند و بعد از انجام يک فعاليت سبک ورزشي به صورت پياده رو يا حرکات کششي و نرمش صبحانه را ميل کرده و روز خود را با برنامه هاي هميشگي آغاز کنند و از ريزه خواري و ناخنک زدن خودداري نمايند و آب فراوان بنوشند و يک ميان وعده ي سبک مثل يک عدد ميوه ي فصل يا سبزيجاتي همچون هويچ ، کرفس ويا ساير سبزيجات پخته و خام ، نهار و سپس عصرانه و شام زودهنگام خود را ميل نمايند .
منبع : ماهنامه دنياي تغذيه شماره ي 86.
نسخه چاپی