پرسش :

براي کوچک کردن شکم و بازو چه رژيمي بايد گرفت و چه ورزش هايي مفيد هستند ؟


پاسخ :
تاکنون هنوز هيچ اطلاعات و يا مستنداني مبني بر تاثير مواد غذايي و يا ترکيبات گياهي خاص بر توده چربي ذخيره اي بدن به ويژه به صورت موضعي گزارش نشده است . در واقع شرايط فيزيولوژيک بدن به گونه اي است که با آغاز رژيم گرفتن و کاهش دريافت ميزان کالري روزانه ، بدن و بافت هاي مختلف با ترشح ترکيباتي تلاش مي نمايند تا مواد غذايي و انرژي مورد نياز خويش را از بافت هاي مختلف تامين کنند .
اين سيستم بسيج کننده مواد غذايي و انرژي زا ، بين ذخاير چربي در نواحي مختلف نمي تواند تفاوتي قايل شود . اين وضعيت دليل گلايه بسياري از افرادي است که با آغاز رژيم گرفتن از کاهش توده چربي بدن به ويژه در نواحي نظير گونه ها و صورت شکايت دارند . البته به کمک برخي فعاليت هاي ورزشي و نيز با پيروي از برنامه ي غذايي که اصولي تنظيم شده است ، مي توان اين گلايه ها را تا اندازه اي کاهش داد .
در مورد ورزش نيز وضعيت تا حدودي مشابه با زمان رژيم گرفتن بوده و نمي توان مدعي بود که يک تمرين خاص تنها بر ذخاير چربي در ناحيه اي خاص موثر بوده و بر ساير بخش ها بي تاثير است .
ليکن آنچه تاثير ورزش را ارزشمند مي نمايد و موجب تاکيد بسياري از متخصصين تغذيه و اينجانب بر تلفيق رژيم کاهش وزن و ورزش مي گردد ، علاوه بر افزايش مصرف انرژي و تسهيل کاهش وزن ، بهبود و ارتقاي آن چيزي است که به تناسب اندام فيزيکي موسوم بوده و بر تصور ذهن فرد از اندام خويش تاثير قابل توجهي دارد . به عنوان مثال با انجام تمرينات ورزشي مناسب ، حتي در شرايطي که هيچ تغييري در وزن بدن و حتي شاخص توده بدن ( BMI )در فرد مشاهده نمي گردد ، فرد متناسب تر به نظر مي رسد . اين امر بيشتر به دليل افزايش توان انقباضي عضلات و ايستايي بهتر اندام ها مي باشد .
لذا براي آنکه در ناحيه ي شکم به تناسب بهتري دست يابيم ، توصيه مي شود تا در برنامه ورزشي روزانه خويش از ورزش دراز نشست معمول که همگي با آن آشنا هستيم ، استفاده نماييد . دقت کنيد که اين حرکت را به آرامي انجام دهيد و تا حد امکان تلاش کنيد فشار وارده را بر عضلات شکم خويش متمرکز نماييد .
تمرينات متعدد ديگري نيز وجود دارد که ترجيح بر آن است که توسط متخصصين تربيت بدني توصيف گردند .
منبع : ماهنامه دنياي تغذيه شماره ي 86.
نسخه چاپی