پرسش :

لطفا برايم بگوييد از چه تغذيه اي استفاده كنم كه باعث پيشگيري از چاقي و همچنين عفونت هاي ادراري گردد ؟ ضمنا من دچار ضايعه نخاعي كمري هستم ،فاقد مشكلات چاقي هستم ،داراي يبوست نيستم،داراي كلسترول بالا هستم وتاكنون در دوره آموزشي تغذيه شركت نكرده ام .


پاسخ :
چاقی یک مشکل عمومی در تمام دنیا می باشد. در حال حاضر کشور های در حال توسعه مثل ایران نیز با مشکل عمومی اضافه وزن و چاقی رو برو هستند. چاقی یک مشکل سبک زندگی جدید می باشد. تغذیه فقط یکی از عوامل مربوط به سبک زندگیست. در درجه ی اول شما باید هر قدر میتوانید فعالیت بدنی داشته باشید، بنا براین بهتر است برای خود ورزش هایی را انتخاب کنید که از اندام های فوقانی وکمر استفاده شود. به خاطر ضایعه ی نخاعی و آسیب اندام های تحتانی نباید تسلیم شوید و خود را از فعالیت فیزیکی محروم کنید. حتی حرکت دادن ویلچر در خیابان هم نوعی فعالیت فیزیکی محسوب می شود. تغذیه ی مناسب برای شما و سایر افرادی که می خواهند به اضافه وزن و چاقی دچار نشوند شامل موارد ذیل می باشد :
1-حتی الامکان از غذاهای سرخ کردنی و غذاهایی که پراز روغن می باشد پرهیز کنید. مثل سیب زمینی سرخ کرده، انواع ته دیگ، انواع کتلت و کوکو.
2- از لبنیات کم چرب استفاده کنید. در ایران پنیر های سفید بسته بندی معمولا کم چرب هستند. شیر یارانه ای معمولا 5/2 درصد چربی دارد. شما بهتر است اگر می توانید از شیر 1تا 5/1درصد و همچنین ماست کم چرب استفاده کنید.
3- در همه ی وعده های غذایی تان از سبزیجات استفاده کنید. مثل : خیار، گوجه فرنگی، هویج، کاهو، کلم، انواع سبزی خوردن، فلفل دلمه ای، فلفل سبزو... .
4- تصور نکنید روغن مایع بدون انرژی است و باعث چاقی نمی شود. همه ی روغن ها در صورتی که زیاد مصرف شوند باعث اضافه وزن می شوند.
5- در میان وعده ها از میوه جات استفاده کنید.
6- مصرف مواد غذایی پر انرژی ولی کم ارزش مانند چیپس، پفک، کیک، دونات، بیسکوییت، شکلات، شیرینی و ... را حتی الامکان کاهش داده و محدود به مهمانی ها کنید.
7- از حبوبات مثل عدس، لوبیا، نخود و ماش بیشتر استفاده کنید و حتی گاهی اوقات آن ها را جایگزین گوشت قرمز کنید.
8- مصرف گوشت سفید مثل مرغ و ماهی را به جای گوشت قزمز افزایش دهید.
9- مصرف سس مایونز، کره، خامه و محصولات چرب را محدود تر کنید.
برای پیشگیری از عفونت های ادراری به توصیه ی پزشک متخصص اورولوژی به دقت گوش دهید اما دقت کنید که رعایت بهداشت فردی اهمیت فراوانی دارد. مصرف آب به مقدار کافی می تواند تخلیه ی مثانه را افزایش داده و خطر عفونت های ادراری را کاهش دهد. در صورتی که سوند ادراری دارید رعایت بهداشت در جایگذاری آن می تواند در کاهش خطر عفونت ادراری موثر باشد.

نسخه چاپی