پرسش :

من پسری 20 ساله وغیرتمند هستم ونسبت به پاکدامنی وعفت خانواده و بطورکلی زنان مسلمان دراجتماع ، بسیارحساس هستم ولی گاهی شدیداً نگران می شوم ، که نکند من هم روزی نسبت به این مسائل بی تفاوت شوم ، یا اگراتفاقی افتاد ومن عکس العملی نشان ندادم ، بسیار ناراحت ونگران می شوم که چرا اقدامی نکرده ام. مبادا این نشانه بی غیرتی من باشد. من دراین زمینه شدیداً نگران هستم. برای رفع این نگرانی و شک چه کمکی به من می توانید بکنید؟


پاسخ :
غیرت یکی از صفات انبیاء بوده و وجودش برای مومن ضرورت دارد ، اما افراط در صفات پسندیده ، خود نوعی صفت ناپسند است . و تنها شیوه درمان آن ، شناخت صحیح تعریف و حد و حدود آن صفات ، از طریق مطالعه کتب اخلاقی است .
عدم ثبات اخلاقی ، شایسته یک جوان مؤمن نیست، و برای درمان آن ، علاوه بر مطالعه کتب اخلاقی ، با عالمی اخلاقی بصورت شفاهی مشورت کنید. انسان باید رفتارش را بر اساسی؛ منطقی و عقلایی مبتنی کند و مفاهیم اخلاقی را نیز آنگونه که عقلا و عرف جامعه می‏فهمند ، تفسیر کند. برداشتهایی غیر عقلانی از مفاهیم عالی و خردمندانه‏ای همچون غیرت ، ناشی از غلبه حالتی غیر عادی بر رفتار انسان است که با تلاوت و انس با قرآن و گریز از تنهایی و هم صحبت شدن با دوستان خوب و مطالعه کتب مفید و مشورت با عالمان دینی، امید می‏رود اصلاح گردد.
منبع: http://www.hawzah.net
نسخه چاپی