پرسش :

من گاهی دچار شک در عقاید خود و چگونگی وجود خداوند می شوم و آن تحت کنترل من نیست، آیا این افکار ممکن است مرا به جهنم رهنمون گرداند؟ آیا این سؤالات که به ذهنم می آید بخاطر این است که من مومن واقعی نیستم، لذا شیطان می تواند به قلبم به راحتی رخنه کند؟


پاسخ :
1. تردید و شک انسان در مسائل می تواند دو گونه باشد.
الف : شک منزل: یعنی شک جایگاه و ایستگاه او می شود که این شک ویرانگر و خطرناک و نامقبول است. آدمی نباید همیشه در حال دو دلی و تردید به سر برد و بلکه مطلوب آن است که در اطمینان و آرامش یک سوی قضیه برای او اثبات شود؛ به خصوص قضایایی که پایه و اساس فکر و عقیده او را سامان می­دهند .
ب: شک عبور: یعنی اول شک می کند تا این شک زمینه تحقیق و تحرک و در نتیجه رسیدن به نتیجه قطعی و یقینی باشد. این نوع تردید و شک را اصطلاحاً شک مقدس هم می گویند و بسیار مفید است و ذاتاً عامل تحرک و تلاش آدمی بسوی دستیابی به معرفت یقینی می گردد. چنین شک و تردیدهای ارزش دارد و نباید از آن هراسان بود.البته هراس در حین شک و تردید حالتی کاملاً طبیعی و عادی است .
2. چاره کار در این امور تحقیق و بررسی و پرس و جو می باشد. انسان از شیطان قوی تر است و آنگاه که به خداوند بزرگ و مهربان پناهنده شود از شر او در امان خواهد ماند و فکر و منطق محکم بر خیال و شیطان غلبه می کند .
منبع: http://www.hawzah.net
نسخه چاپی