پرسش :

چرا طواف کنندگان خانه خدا از سمت چپ بدن خود دور مسجد الحرام طواف می کنند؟ این موضوع کجا آمده است؟


پاسخ :
یکی از واجبات طواف این است که طواف کننده در حال طواف، کعبه را در سمت چپ خود قرار دهد و بر خلاف جهت عقربه های ساعت طواف کند. همه مسلمانان اعم از شیعه و اهل سنت در این مسئله نظر یکسان دارند. و این مسئله در مباحث فقهی فقیهان شیعه به صورت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .[1]
دلیل این مسئله تأسی به طواف پیامبر اکرم(ص) است که آن حضرت این گونه طواف کرده و فرموده اند مناسک و عبادات خود را آن گونه که من انجام می دهم انجام دهید.[2] بنا بر این چون ما وظیفه داریم که عبادات خود را مطابق با آنچه پیامبر گرامی اسلام (ص) انجام داده است، انجام دهیم لازم است که در موقع طواف کعبه را در سمت چپ خود قرار دهیم در غیر این صورت طواف باطل است.
پی نوشتها:
[1] . و منها: جعل البيت على يساره حال الطواف، و هو ممّا نفي عنه الخلاف ، بل ادّعي عليه الإجماع في كلام جماعة «2»، بل هو إجماعي، و هو الدليل عليه، و ربّما تؤيّده صحيحة ابن يقطين: عمّن نسي أن يلتزم في آخر طوافه حتى جاز الركن اليماني، أ يصلح أن يلتزم بين الركن اليماني و الحجر، أو يدع ذلك؟ قال: «يترك اللزوم و يمضي» و يؤيّده أيضا فعل النبي صلّى اللّه عليه و آله بضميمة قوله: «خذوا عني مناسككم» ، و جعله دليلا عليل، لعدم ثبوت كون ذلك منسكا منه، فيحتمل أن يكون أحد وجوه الفعل. ثمَّ على ما ذكر، لو جعله على يمينه لم يصحّ و وجبت عليه الإعادة، سواء كان عمدا أو جهلا أو نسيانا و لو بخطوة على ما صرّح به بعضهم ، و لا يقدح في جعله على اليسار الانحراف اليسير إلى اليمين بحيث لا ينافي صدق الطواف على اليسار عرفا. نک: النراقي، أحمد بن محمد مهدي‏، مستند الشيعة في أحكام الشريعة، ج‏12، ص: 71 ، ناشر: مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث‏، قم ،1415ه-ق چاپ اول،: 19 جلدی.
[2] مسند أحمد 3: 318 با اندکی تفاوت: خذوا عني مناسككم.
منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی