پرسش :

وقتی دختر و پسری قصد ازدواج دارند و مادر پسر به آشنایی اینترنتی اعتراض دارد.در صورتی که دختر و پسر به تمام مسائل اسلامی اعتقاد دارند چگونه می توان رضایت مادر را جلب کرد؟


پاسخ :
در ازدواج پسر با دختر دلخواه و مورد نظر، رضایت پدر و مادر پسر شرط مشروعیت ازدواج نیست، آنچه شرط است رضایت پدر دختر است که اگر پدر راضی نباشد عقد محل اشکال است. البته هر چند در عقد ازدواج شما با خانم مورد نظر، رضایت مادر شما شرط صحت عقد ازدواج نیست، ولی اگر موجب ناراحتی و اذیت پدر یا مادر گردد حرام است، اما به هر حال به صحت عقد لطمه ای وارد نمی کند.
از آن جا که شما جوانی هستید مسلمان و به احکام و دستورات اسلامی پایبندید به شما پیشنهاد می شود به این نکته توجه داشته باشید که مکتب حیات بخش اسلام در موضوع ازدواج اوّلین چیزی را که مورد توجه قرار داده است، مسئله "کفو" بودن زن و مرد است؛ یعنی دختر و پسر جوان که قرار است با هم ازدواج کنند و در آینده زندگی مشترک و با تفاهم و به دور از اختلاف داشته باشند، باید با یکدیگر مشترکات دینی، فکری، فرهنگی، اخلاقی و ... داشته باشند و تقریباً از نظر فکری و فرهنگی در یک سطح باشند، تا خدای ناکرده در زندگی زناشویی و در تربیت فرزندان دچار اختلاف نشوند.
این مسئله ای است که جوانان در هنگام ازدواج باید آن را مورد توجه قرار بدهند و به دور از احساسات، بلکه با فکر و اندیشه جوانب قضیه را بسنجند و بعد اقدام به این کار کنند.
شاید علت مخالفت مادر شما عدم شناخت نسبت به خانواده دختر باشد و از آن جا که آشنایی اینترنتی بسیار مورد سوء استفاده و دغل کاری افراد هوسران قرار می گیرد و به همین دلیل نمی توان اطمینان صددر صد را به دست آورد، ایشان این راه را برای آشنایی این امر مهم کافی ندانسته اند! براین اساس ما به ایشان حق می دهیم که نسبت به آشنایی های اینترنتی خوش بین نباشند. بهترین راه حل آن است که علاوه بر آشنایی اینترنتی، به کمک پدر و مادر و نزدیکان از طریق تحقیق مستقیم و رو در رو وارد شوید تا مادر و خانواده شما نیز با دختر و خانواده او آشنایی کامل پیدا کنند؛ چرا که آنها صاحب تجربه هستند و باید از تجربیات آنها در این زمینه استفاده کرد. اگر مشکل کار شما فقط در آشنایی اینترنتی است، به هرحال سعی کنید از راه گفت و گو و برخوردهای عاطفی مادر خود را راضی کنید.
منبع: http://farsi.islamquest.net

نسخه چاپی