پرسش :

درمحل ما بستنی فروشی جدیدی باز شده است که صاحب آن هندو است. و افرادی که در این بستنی فروشی کار می کنند همگی مسیحی اند. با این اوصاف آیا مجاز به خوردن این بستی در این فروشگاه هستیم؟


پاسخ :
اگر بستنی به وسیله ماشین آلات تهیه و بسته بندی می شود به نحوی که در هیچ یک از مراحل تهیه و تولید و توزیع و فروش، بستنی با رطوبت دست و بدن کارگران تماسی ندارد خوردن آن اشکالی ندارد.
همچنین در صورتی که در یکی از این مراحل بستنی به نحوی با رطوبت دست و بدن کارگران تماسی پیدا کند بنا بر نظر آن دسته از مراجع تقلید که نظرشان بر طهارت اهل کتاب (یهودی، مسیحی و..) است ، خوردن این بستنی اشکالی ندارد . اما بنا بر نظر آن دسته از مراجع تقلیدکه نظرشان بر نجاست اهل کتاب است ، خوردن این بستنی اشکال دارد.
فقهاء شیعه در بارۀ نجاست کفار تقریبا اتفاق نظر دارند[1]؛ اما موضوع نجاست اهل کتاب از موارد اختلافی میان فقهاء شیعه است.
1. نجاست تمام کفار و از جمله اهل کتاب ، که مرحوم آیت الله گلپایگانی از طرفداران این نظریه بوده و در کتاب خود (نهایه الافکار فی نجاسه الکفار) به بیان نظریة خودشان پرداخته اند. چنان که مرحوم امام خمینی نیز معتقد به نجاست اهل کتاب بوده اند.[2]
2. پاک بودن اهل کتاب و نجاست سایر کفار ، این نظریه نیز طرفداران بسیاری دارد[3] . روایتی از امام رضا (ع) نیز می تواند تأیید کننده این نظریه باشد[4] .
3. تمام انسانها را پاک دانسته، نجاست آنها را بدین دلیل می دانند که آنها از نجاساتی همانند گوشت خوک و شراب استفاده نموده و به دلیل تماس با آن نجاسات، نجس می شوند و بر این اساس اگر اطمینان یابیم که آنها بعد از تماس با این نجاسات، اقدام به شستشو و پاکیزه نمودن خود نموده اند، دیگر نمی توان خود آنها را نجس دانست.
بر این ساس چون هندو اهل کتاب نیست بنا بر فتوای همۀ فقیهان نجس بوده و در صورتی که بستنی با رطوبت دست و بدن او تماسی پیدا کند خوردن آن اشکال دارد .
بنابر این برای یافتن وظیفه خود باید به فتوای مرجع تقلید خود مراجعه کنید.
پی نوشتها:
[1] توضیح المسائل مراجع، ج1، ص76 و 77.
[2] . همان، ص76.
[3] - به عنوان نمونه :حضرت آیت الله خامنه ای، اجوبة لاستفتائات، ص67؛ و آیات عظام نوری همدانی، فاضل (ره)، توضیح المسائل مراجع، ج1، ص76 و 77؛ ر . ک صدر ، محمد باقر ، بحوث فی شرح العروه الوثقی ، ج 3 ، صص 283-284 ، مطبعه الآداب ، نجف اشرف ، 1391 ه - ق .
[4] - وسائل الشیعه ، ج 3 ، ص 422 ، روایت 4050 .
منبع: http://farsi.islamquest.net
نسخه چاپی