پرسش :

با زنی از اهل کتاب ازدواج دائم کرده ام.حال آیا برای متعه کردن می بایست از وی کسب اجازه نمایم؟


پاسخ :
نظر مراجع محترم دربارۀ ازدواج دائم مرد مسلمان با زنان اهل کتاب از این قرار است:
حضرت امام خمینی: به احتياط واجب ازدواج دائم با زن هاى كافره اهل كتاب جايز نيست.
آیات عظام گلپايگانى و صافى: جواز ازدواج با زن اهل كتاب به طور دوام نيز خالى از قوت نيست ولى در صورت تمكّن از ازدواج مسلمه كراهت شديده دارد. بلكه در اين صورت احتياط ترك نشود.[1]
آیات عظام خوئى و تبريزى: بنا بر احتياط استحبابى عقد دائمى با آنها ننمايد و بعضى از فِرَق از قبيل خوارج و غُلات و نواصب كه خود را مسلمان مى دانند در حكم كفّارند، و مرد و زن مسلمان نمى‏توانند با آنها به طور دائم يا انقطاع ازدواج نمايند.
آیت الله نورى همدانی: بلكه ازدواج آنها بطور دوام نيز بنا بر أقوى جايز است ولى اين احتياط ترك نشود كه در صورتى اقدام به ازدواج بطور دوام با آنها بكند كه متمكن از ازدواج با زن مسلمان نباشد.
آیت الله فاضل: مرد مسلمان نمى‏تواند با زنهاى كافره به طور دائم ازدواج كند، حتّى اگر يهوديّه يا نصرانيّه باشند بنا بر احتياط واجب؛ ولى صيغه كردن زنهاى يهودى و نصرانى مانعى ندارد.
آیت الله مكارم: مرد مسلمان نمى‏تواند بنا بر احتياط با زن كافر ازدواج دائم كند ولى ازدواج موقّت با زنان اهل كتاب مانند يهود و نصارى مانعى ندارد.
آیت الله بهجت: مرد مسلمان نمى‏تواند با زنان كافرى كه اهل كتاب نيستند ازدواج كند، ولى با زنانى كه يهودى و يا نصرانى باشند، موقّتاً به صورت صيغه مى‏تواند ازدواج نمايد.
آیت الله زنجانى: مرد مسلمان نمى‏تواند با غير اهل كتاب و مجوس ازدواج كند، نه به صورت ازدواج دائم و نه به صورت ازدواج موقّت و ظاهراً ازدواج دائم يا موقّت با زن يهودى و نصرانى باطل نيست بلكه مكروه و مخالف احتياط استحبابى است بويژه ازدواج دائم.
آیت الله سيستانى:مرد مسلمان نمى‏تواند با زنهاى كافره غير اهل كتاب ازدواج كند، ولى صيغه كردن زنهايى كه يهودى يا نصرانى هستند مانعى ندارد، و بنا بر احتياط لازم عقد دائمى با آنها ننمايد.[2]
با توجه به فتوای مراجع محترم اگر مقلد کسی هستید که قائل به جواز ازدواج دایم با زنان اهل کتاب هستند ازدواج شما صحیح است . اگر همسر شما مسلمان باشد اجازه وی برای ازدواج موقت لازم نیست و اگر اهل کتاب باشد به دلیل اولویت این اجازه لازم نیست، اما اگر مرد دارای همسر مسلمان باشد و بخواهد با زنی از اهل کتاب عقد دائم(نه موقت) کند باید از زن مسلمانش اجازه بگیرد.[3]
پی نوشتها:
[1] توضیح المسائل مراجع( المحشی)،ج2، ص 468.
[2] همان، ص 469.
[3] حکیم، محمد سعید،منهاج الصالحین،ج3،ص 33،دار الصفوه،بیروت، 1415.
منبع: http://farsi.islamquest.net



نسخه چاپی