پرسش :

آیا برای استحقاق اجرت حتما قرارداد کتبی لازم است؟


پاسخ :
این که انسان قصد داشته باشد به استخدام شخص یا شرکتی در آید و در ازای کاری که برای آنان انجام می دهد اجرت و دستمزدی دریافت کند در فقه اصطلاحاً اجاره نامیده می شود . همچنین به شرکت یا فردی که شخص را استخدام می کند "مستأجر" و به فردی که به عنوان کارگر یا کارمند یا ... تعهد می کند کاری را انجام دهد "اجیر" و به حق الزحمه ای که باید به او پرداخت شود "اجرت" گفته می شود.
برای اینکه اجیر مستحق اجرت شود لازم است که بین او و مستأجر قرار دادی کتبی یا شفاهی منعقد شده باشد و در آن کاری که اجیر باید انجام دهد و مقدار اجرت آن باید معلوم شده باشد و یا اگر قرار دادی در کار نبود مستأجر به کار کردن و مقدار اجرتی که باید به او پرداخت شود راضی باشد تا بعد از انجام کار مستحق اجرت شود.
حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه فرموده اند: " اگر انسان بدون صيغه خواندن بخواهد براى انجام عملى اجير شود، همين كه با رضايت طرف معامله، مشغول آن عمل شد اجاره صحيح است‏. "[1]
بنا بر این اگر شما با مسئولین شرکت قرار دادی داشته اید هر چند آن قرار داد کتبی نبوده و قرارداد خود را به صورت شفاهی مطرح کرده و آنان تعهد به پرداخت اجرت شما کرده باشند هر مدتی را برای شرکت کار کرده اید طبق قرار داد (شفاهی ) شرکت مدیون شما هست و شما می توانید اجرت خود را در یافت کنید. همچنین اگر هیچ قرارداد نداشته اید ولی آنان به کار شما و مقدار اجرت شما راضی بوده اند، می توانید اجرت خود را در یافت کنید و در غیر این صورت شرعاً حقی نخواهید داشت.
پی نوشت:
[1] . توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏2، ص: 323، مسأله 2178منبع: http://farsi.islamquest.net


نسخه چاپی