پرسش :

سوال من راجع به شاه ميگو است. نحوه سوال بزرگوارن قبلی طوری بوده است كه دچار ترديد شده ام. ميگو را وقتی از آب مي گيرند می ميرد ولی شاه ميگو (لابستر) وقتی از آب صيد مي شود زنده است و برای كشتن آن را داخل آّب جوش می اندزند. سوالم اين است باز هم اين نوع ميگو (كه شبيه خرچنگ می باشد) خوردنش حلال است؟


پاسخ :
اگر شاه میگو همان میگوی معمولی باشد که از آن در روایات به اربيان، تعبیر شده است خوردن آن حلال است[1].
اما اگر از نوع خرچنگ باشد حرام است. چرا که در تعابیر فقها، معیاری برای حلیت گوشت آبزیان بیان شده است. آنها فرموده اند: آنچه از روایات بدست می آید این است که گوشت حیوانات دریایی خورده نمی شود یعنی خوردن آن حرام است مگر آن نوع از ماهی که پولک (فلس) داشته باشد[2] و خرچنگ از چنین ویژگی برخوردار نیست.
بنابراین معیاری که برای حلال بودن گوشت آبزیان بیان شده؛ این است که دارای پولک (فلس) باشند. نه سخت جان بودن آنها و این که از آب گرفته شوند نمی میرند.
پی نوشتها:
[1] توضيح المسائل (المحشى للإمام الخميني)، ج‏2، ص: 593، مسأله اختصاصى (مكارم): مسأله 2255، مجمع المسائل (گلپايگاني)، ج‏3، ص: 64.
[2] لا يؤكل من حيوان البحر الا سمك له فلس و...: منهاج المؤمنين(للمرعشی)، ج‏2ص 188، منهاج الصالحين (للخوئي) ، ج‏2 ص344، الفقه على المذاهب الأربعة و مذهب أهل البيت، ج‏2 ص20، مبحث ما يمنع أكله و ما يباح أو ما يحل، و ما لا يحل...، ص 13.
منبع: http://farsi.islamquest.net



نسخه چاپی