پرسش :

لطفاً بفرمایید که:1. ولیمه چیست؟ 2. عقیقه چیست؟ 3. نظر اسلام در خصوص ختنه کردن چیست؟ 4. نظر اسلام در خصوص تراشیدن موهای فرزندی که تازه متولد شده است چیست؟ لازم به ذکر است که به تازگی این سؤال را از یک عالمی پرسیدم، اما متوجه نشدم، بفرمایید چرا مسلمانان این عمل را انجام می دهند، و چگونه می توان مو را وزن کرد؟ در حالی که مو وزن خاصی علی الخصوص برای فرزندی که تازه متولد شده است، ندارد.


پاسخ :
مواردی که در سؤال شما آمده است از مستحبات و آداب بعد از تولد فرزند است. از آن جا که ولادت فرزند امر بسیار مبارکی است، اسلام برای آن برنامه ها و آداب خاصی قرار داده است از جمله:
1. تراشیدن سر: در روز هفتم مستحب است که موهای سر نوزاد را تراشیده و هم وزن آن طلا یا نقره صدقه بدهند. توزین موی نوزاد نیز با ترازوهای دقیق، امکان پذیر بوده و می توانید با مراجعۀ به یک جواهر فروشی، این کار را انجام داده و قیمت معادل طلا و یا نقرۀ آن را جویا شوید. البته، تراشیدن موی فرزندتان واجب نبوده و در صورت عدم تمایل و انجام ندادن آن، گناهی را مرتکب نشده اید.
2. عقيقه: عقیقه عبارت است از: قربانی کردن گوسفند و صدقه دادن گوشت آن برای سلامتی نوزادی که تازه متولد شده است.
3. ختنۀ نوزاد پسر: ختنه در روز هفتم نیکوتر است. از اين روز تأخيرنیفتد. و بعد از بلوغ بر خود مولود واجب است.[1]
4. ولیمه: ولیمه عبارت است از: مهمانی که حداقل ده نفر در آن شرکت داشته باشند.[2] و مستحب است که در تولد فرزند به اقوام و همسایگان ولیمه بدهند و اگر برای او عقیقه کرده اند بهتر از گوشت همان عقیقه استفاده نمایند.[3]
پی نوشتها:
[1] جامع المسائل (للبهجة)، ج‏3، ص 581.
[2]محمود عبد الرحمان‏، معجم المصطلحات و الألفاظ الفقهية، ج ‏3، ص 504.
[3] جامع المسائل (للبهجة)، ج ‏3، ص 581.
منبع: http://farsi.islamquest.net



نسخه چاپی