پرسش :

آیا می‌توان در هنگام ازدواج دائم یا موقت خطبهٔ عقد را "بدون حضور شاهد"خود انسان به همراه دختر مورد علاقه اش اجرا کنند؟


پاسخ :
از نظر اسلام ازدواج یک پيمان مقدس برای تشكيل‏ خانواده و بالطبع، اجتماع است و دارای آثار و نتايج ‏بسيارى از جمله: ارضاى غريزه جنسى، توليد و بقاى نسل، تكامل انسان، آرامش و سكون، پاك‏دامنى و عفاف، تحكيم عواطف و بسيارى مواهب ديگر است. برقرارى این پيمان مقدس تنها بر اساس مقررات، قوانين و شرایط خاصی که خداوند متعال معین کرده است، امکان پذیر می باشد.
در صورتی که جمیع شرایط از قبیل: کسب رضایت خانواده به ویژه پدر دختر، و دیگر شرایط موجود در رساله های عملیه مهیا بود، باید صیغه عقد خوانده شود. (تنها راضی بودن زن و مرد کافی نیست بلکه باید به همراه انشاء الفاظ خاصی باشد). و به احتیاط واجب صیغه عقد باید به عربی صحیح خوانده شود. و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند به هر لفظی که صیغه را بخوانند صحیح است، و لازم هم نیست که وکیل بگیرند، اما باید لفظی بگویند که معنای "زوّجت" و "قبلت" را بفهماند[1].
بنابراین ضمن دارا بودن جمیع شرایط مذکور و هر آنچه که در رساله های عملیه آمده است دو نفر می توانند "حتی بدون حضور شاهد" خودشان صیغه عقد را جاری کنند.[2]
پی نوشتها:
[1]. آنچه بیان شد نظر امام خمینی (ره) می باشد . برای آگاهی از فتاوای سایر مراجع نک: توضیح المسائل مراجع، ج 2، از ص 449 تا 460؛ تحریر الوسیله، ج 2، ص 701 تا 707 و نیز از ص 734 تا 736.
[2] . آيت‏الله وحيد، منهاج الصالحين، ج 3، 1229 آيت‏الله بهجت، توضيح‏المسائل، م 1887 آيت‏الله سيستانى، منهاج الصالحين، ج 2، النكاح، م 3 آيت‏الله تبريزى، منهاج الصالحين، ج 2، م 1229 امام، آيت‏الله نورى، آيت‏الله مكارم و آيت‏الله فاضل، التعليقة على العروة، النكاح، م 5، آيت‏الله صافى، هداية العباد، ج 2، النكاح، م 5 آيت‏الله خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 22.
منبع: http://farsi.islamquest.net



نسخه چاپی