پرسش :

تاتو چه خطراتی دارد؟


پاسخ :
تاتو در بسياري از افرادي که تاتو انجام مي‌دهند و دچار عوارض جانبي آن مي‌شوند بر کارکرد رواني و اجتماعي آنها تاثير مي‌گذارد و شايد خالي از لطف نباشد متذکر شوم، عفونت، واکنش حساسيتي و تحريکي و برخي بيماري‌ها و مشکلات پوستي که در اين افراد به وجود مي‌آيد يا مشکل موجود تشديد مي‌شود.
واکنش تحريکي ناشي از تاتو مي‌تواند به دليل سولفيد جيوه موجود در رنگ تاتو باشد. اين واکنش محدود به منطقه تاتو است ولي گاهي وسعت مي‌يابد و با بروز اگزما و پوسته‌ريزي همراه مي‌شود.
ترکيباتي که موجب بروز واکنش آلرژيک تاتو مي‌شوند شامل جيوه (مناطق قرمز در تاتو را درگير مي‌کند)، کروم (نواحي سبز در تاتو را درگير مي‌کند)، کبالت (درگيري مناطق آبي‌روشن)، منگنز (درگيري مناطق ارغواني) و کربن (درگيري مناطق سياه در تاتو) است.
نواحي زرد در تاتو اگر در معرض نور آفتاب قرار بگيرد دچار تورم مي‌شود. ليکن پلان، پسوريازيس نيز در مناطق تاتو ديده مي‌شود ولي تمايل به رنگ خاصي ندارد. لوپوس اريتماتو نيز به ندرت ديده مي‌شود. گرانولوم سارکوييد نيز از ديگر عوارض پوستي تاتو است.
به علاوه ملانوم که يکي از بدخيم‌ترين تومورهاي پوستي است نيز در محل تاتو گزارش شده است. مهم‌ترين اتفاقي که بعد از تاتو امکان رخ دادن دارد، بروز واکنش آلرژيک به يکي از مواد موجود در تاتو است که در بالا گفتم.
بروز ناگهاني تحريک، تورم و قرمزي قسمتي که تاتو روي آن انجام شده است در عرض چند هفته يا حتي چند سال پس از انجام تاتو ديده مي‌شود و اما درباره بروز عفونت بايد يادآور شوم ايجاد عفونت جدي در تاتو به‌‌طور‌معمول شايع نيست و اگر چه عفونت‌هاي چرکي گاهي رخ مي‌دهند ولي به ندرت خطرناک هستند. سيفيليس و توبرکلوز بر اثر سوزن تاتو قابل تلقيح کردن و انتشار است.
از طرفي بروز حساسيت در افرادي که تاتو را انجام مي‌دهند به سرعت قابل انتقا ل است. بروز زگيل در محل تاتو در اثر آلودگي سوزن نيز مشاهده مي‌شود. هدفم از بيان اين عوارض، آشنايي مختصري با مشکلات احتمالي تاتو بود تا قببل از هر اقدامي خوب فکر کنيد و سريع تصميم نگيريد.
منبع: http://www.salamat.com
نسخه چاپی