پرسش :

اصول درمان سينوزيت چیست؟


پاسخ :
درمان اصلي سينوزيت برقراري ارتباط دوباره بين بيني و سينوس است و ترشحات سينوس بايد بتوانند به بيني تخليه شوند و پس از آن علايم سردرد و سنگيني بيمار برطرف مي‌شود.
در قدم اول از آنتي‌بيوتيک‌ها استفاده مي‌کنيم که بر اساس سن بيمار و نوع ميکروب توليدکننده سينوزيت متغير است. بخور دادن و استفاده از بخار گرم و مرطوب موجب فعاليت مژک‌هاي مخاط سينوس شده و به تخليه ترشحات بيني و بهبود سينوزيت کمک مي‌کند. استفاده از بخور به خصوص در فصل سرد و خشک سال و هواي آلوده موثرتر است. روش ديگر استفاده از آب نمک استريل براي شستشوي بيني است که مي‌توانيد آن را از داروخانه تهيه کنيد. يک ليوان آب جوشيده را که سرد شده و در آن نصف قاشق چاي‌خوري نمک حل شده است مي‌توان در خانه تهيه کرد که ترشحات سينوس را رقيق کرده و به تخليه ترشحات بيني و بهبود سينوزيت کمک مي‌کند.
دوش آب گرم به شرط اينکه فرد پس از آن در معرض هواي سرد قرار نگيرد نيز موثر است. اغلب با اين روش‌هاي مراقبتي سينوزيت حاد بهبود مي‌يابد. اصل مهم درمان مصرف به موقع و درست داروها در زمان کافي و طبق نظر پزشک است.
اگر عامل سينوزيت از طرف تيغه بيني باشد با جراحي و رفع اين انحراف سينوزيت درمان مي‌شود همچنين اگر عامل آن آلرژي باشد بايد آلرژي و حساسيت بيمار درمان شود تا بيماري او کاملا بهبود يابد. امروزه تلاش مي‌شود از جراحي سينوس و دستکاري آن خودداري شود.
با آندوسکوپ بدون دستکاري سينوس و اختلال در عملکرد آن، مي‌توان سينوزيت را درمان کرد. براي عمل جراحي از طريق آندوسکوپ برخلاف ديگر روش‌هاي جراحي هيچ شکافي روي بيني ايجاد نمي‌شود و فرآيند جراحي از طريق حفره‌هاي بيني انجام مي‌شود. بالن راينو پلاستي روش جديد ديگري است که با انجام آن بالني در سينوس کار گذاشته باد مي‌شود که با فشار آن براي ارتباطي سينوس به دهان باز شده و گشاد شده و ترشحات سينوس خيلي سريع تخليه شده و علايم بيمار خيلي زود بهبود مي‌يابد. درمان سينوزيت در درجه اول درمان دارويي است و در موارد کلي نياز به اين روش‌ها وجود دارد.
منبع: www.salamat.com
نسخه چاپی