پرسش :

درباره بیماری لارنژيت توضیح دهید.


پاسخ :
احتمالا شما هم گرفتگي صدا را تجربه کرده‌ايد يا ممکن است گهگاه در گلويتان احساس قلقلک داشته‌ايد و نياز مداوم به صاف کردن گلو پيدا کرده‌ايد. اين علايم همگي از التهاب حنجره خبر مي‌دهند.
التهاب حنجره عفونت يا آزردگي جعبه صدا يا همان حنجره‌ است که به بخش فوقاني ناي متصل مي‌شود. به دنبال التهاب يا تحريک طناب‌هاي صوتي، آنها متورم شده و اصواتي را که با عبور هوا از روي آنها توليد مي‌شود، تغيير مي‌دهند. در نتيجه صداي شما خشن مي‌شود. به طوري که گاهي صدايتان آن قدر ضعيف مي‌شود که قابل شنيدن نيست. التهاب حنجره ممکن است کوتاه‌مدت يا طولاني‌مدت باشد. علايم اين دو و درمان آنها اغلب مانند يکديگر است.
التهاب حاد حنجره به طور معمول به وسيله ويروس‌ها ايجاد شده و بدون درمان برطرف مي‌شود. اين حالت کمتر به علت عفونت باکتريايي روي مي‌دهد! اين التهاب حاد بيشتر در خلال يک بيماري ديگر مانند سرماخوردگي معمولي، آنفلوآنزا يا عفونت ريه به وجود مي‌آيد.
علل شايع التهاب مزمن حنجره عبارتند از تحريک مداوم آن به علت مصرف سيگار يا بازگشت اسيد از معده به مري و حلق که به آن بيماري ريفلاکس مي‌گويند. تحريکاتي از قبيل صحبت کردن يا آواز خواندن زياد، مواد حساسيت‌زا يا تنفس در مواد محرکي چون دود تنباکو يا مواد شيميايي نيز مي‌تواند موجب خشونت و از دست دادن صدا شود.
علامت اوليه التهاب حنجره، گرفتگي صدا است. تغيير در صدا بسته به درجه عفونت يا آزردگي از خفيف تا از دست دادن کامل صدا متفاوت است. حلق گاهي دچار احساس قلقلک يا جراحت مي‌شود و شما مجبور مي‌شويد مرتب گلويتان را صاف کنيد. اگر التهاب حنجره پيش از پنج تا هفت روز تداوم يافت يا علايم شما بيشتر شد به پزشک مراجعه کنيد.
در بيشتر افراد، التهاب حنجره يک مشکل موقتي است که يا خودبه‌خود و يا پس از درمان برطرف مي‌شود. درمان التهاب حنجره به نوع التهاب بستگي دارد. اگر به التهاب باکتريايي حنجره مبتلا شويد پزشک احتمالا يک نوع آنتي‌بيوتيک را براي شما تجويز مي‌کند. علايم و نشانه‌هاي آن بايد ظرف مدت کوتاهي پس از مصرف دارو تخفيف يابد.
التهاب حنجره ناشي از ويروس يا مواد محرک موجود در هواي تنفسي، به بهترين نحو با استراحت دادن به صدا تا حد امکان، پرهيز از صاف کردن گلو و اجتناب از استنشاق ماده محرک بيماري‌زا درمان مي‌شود. استنشاق بخار از کاسه يا کتري حاوي آب داغ يا دوش آب گرم نيز مفيد است.
نوشيدن مايعات گرم و فاقد کافئين، حلق شما را مرطوب نگه مي‌دارد. يک دستگاه توليد رطوبت نيز به مرطوب کردن هوا کمک مي‌کند اما اگر از اين وسيله استفاده مي‌کنيد، به دقت دستورالعمل آن را در مورد چگونگي پاک کردن دستگاه به کار بريد تا از رشد باکتري‌ها جلوگيري شود. براي درمان التهاب مزمن حنجره شما نياز به رفع علت زمينه‌ساز داريد. اگر سيگاري هستيد آن را قطع کنيد.
منبع: http://salamat.com

نسخه چاپی