پرسش :

آيا استفاده از هندزفري يا هدفون گوشي‌هاي تلفن همراه يا ضبط و... موجب عفونت گوش مي‌شود؟ عوارض عفونت گوش شامل چه مواردي است؟


پاسخ :
ما يک حدي براي شدت صدا داريم که آيا صدا به گوش آسيب مي‌رساند يا خير. ما تا حد 70 دسي‌بل (واحد اندازه‌گيري صدا) را مجاز مي‌دانيم. هدفون‌ها و هندزفري‌ها شدت صوت را تا چندين برابر مجاز بالا مي‌برند. اگر فردي بخواهد به صداي بلند گوش بدهد قطعا به گوش خود آسيب مي‌رساند. در رابطه با ايجاد عفونت توسط اين وسايل هم بايد بگويم اگر وسيله‌اي وارد مجراي گوش بشود فرد را مستعد عفونت گوش خارجي مي‌کند. اين مشکل را ما در افرادي که از سمعک‌هاي داخل گوشي استفاده مي‌کنند بيشتر مي‌بينيم.
عوارض عفونت گوش
عفونت در داخل گوش به‌خصوص در نوع شديد آن، يک عفونت پيشرونده است. پيشرفت اين عفونت سبب دست‌اندازي به تمام نواحي اطراف گوش مي‌شود. به عنوان مثال ما در اطراف گوش، مغز را داريم. پس اگر عفونت يا آبسه مغزي را به دنبال يک عفونت گوش ديديم نبايد تعجب کنيم. بخش‌هاي داخلي گوش هم در مجاورت گوش هستند که عفونت آنها شنوايي فرد را تحت تاثير قرار مي‌دهد. مساله ديگر که بايد به آن توجه شود اين است که عصب ناحيه صورت از داخل گوش عبور مي‌کند که فلج آن از جمله عوارض عفونت گوش است.
منبع: www.salamat.com
نسخه چاپی