پرسش :

نحوه درست مصرف داروهاي خوراکي را توضیح دهید.


پاسخ :
به طور کلي بهتر است داروها را با يک ليوان پر آب مصرف کنيد مگر آنکه دستور پزشک شما چيز ديگري باشد .
بعضي داروها بايد همراه غذا مصرف شوند تا موجب تحريک معده نشوند و بعضي ديگر اگر همراه غذا مصرف شوند غير فعال شده يا شروع اثرشان به تاخير مي افتد .
هنگام مصرف داروهاي طولاني اثر هر دوز دارو بايد بطور کامل مصرف شود همينطور داروها را قبل از بلع نجويد يا خرد نکنيد مگر آنکه دستورالعمل ويژه اي در رابطه با آن از جانب پزشک خود داشته باشيد .
داروهايي را که داراي پوشش روده اي مي باشند نبايد باشير يا آنتي اسيد مصرف شوند ، در غير اين صورت خيلي زود در معده حل مي شوند .
اگر دارو را به شکل شربت مصرف مي کنيد بايد از قاشق يا پيمانه مخصوص اندازه گيري ميزان مايع استفاده شود تا بطور دقيق ميزان دوز دارو تنظيم گردد .
داروهاي خوراکي در اشکال متفاوتي مثل قرص ، کپسول و شربت عرضه مي شوند بنابراين اگر در مصرف يکي از اين اشکال دچار مشکل باشيد مي توانيد با پزشک خود مشورت نماييد تا درصورت امکان از شکل ديگر دارو استفاده کنيد .
هر دارويي ممکن است در کنار خواص درماني عوارض ناخواسته اي نيز داشته باشد که بعضي از آنها ممکن است به اقدامات پزشکي خاصي نياز داشته باشند بنابراين لازم است بدانيد داروي مصرفي چه عوارضي دارد و در صورت بروز آن چه اقدامي نمائيد . براي اين منظور يا از پزشک خود در مورد عوارض احتمالي دارو سوال کنيد و يا هر واکنش و عارضه غير عادي را به پزشک خود اطلاع دهيد تا وي تصميم گيرد ، پزشک معالج ممکن است دوز دارو را کم کرده يا تذکر دهد که بعد از گذشت چند روز بدن شما خود را با اين شرايط تطبيق خواهد داد ، يا شايد داروهاي ديگري را با عوارض جانبي کمتر جايگزين آن نمايد .
نام داروي مصرفي خود را براي استفاده در آينده روي کاغذي نوشته و با خود همراه داشته باشيد .
در موارد مصرف طولاني مدت دارويي خاص قبل از اتمام آن جهت تهيه آن دارو اقدام نماييد تا پيوستگي درمان از بين نرود .
در صورت فراموش کردن يک وعده از مصرف بعضي داروها ، به محض بياد آوردن بايد آن وعده مصرف گردد . درمورد تعداد ديگري از داروها بايد ازمصرف وعده فراموش شده خودداري کرد چرا که موجب غاظت نسبتاً بالا و خطرناک دارو خواهد گشت .
گاهي اوقات براي اجتناب از کاهش اثر دارو نياز به رعايت نکاتي است بطور مثال : اگر خانمي يک وعده از قرصهاي جلوگيري رايج را فراموش کند بايد به محض به ياد آوردن آنرا مصرف کند و وعده بعدي را در زمان خود مصرف نمايد . اگر مصرف ۲ وعده را فراموش کند بايد براي ۲ وعده بعدي به جاي ۱ قرص ۲ قرص مصرف نمايد و از يک روش ديگر جلوگيري نيز براي آن دوره ماهيانه استفاده کند . البته اين تمهيدات در مورد قرصهاي جلوگيري گوناگون متفاوت خواهد بود .
بنابراين در صورت فراموش کردن وعده هاي داروئي حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنيد .
نسخه چاپی