پرسش :

بهترين قرص های جلوگيري در دوران شيردهي چیست؟


پاسخ :
قرص‌هاي ضدبارداري فاقد استروژن (ميني‌پيل يا لاينسترنول يا قرص‌هاي جلوگيري دوران شيردهي) از بهترين قرص های جلوگيري در دوران شيردهي است. اين قرص‌ها که فقط هورمون پروژسترون دارند، ويژه خانم‌هاي شيرده و خانم‌هاي مبتلا به فشار خون و ديابت و نيز زناني است که مصرف استروژن در آنها ممنوع است و همچنين زنان 35 سال به بالاي سيگاري است.
خانم‌هاي شيرده بايد 6 هفته پس از زايمان شروع به مصرف اين قرص‌ها کنند. اگر قبل از هفته ششم، قاعدگي شروع شود مصرف قرص بايد از روز اول عادت ماهيانه آغاز گردد. بسته اين قرص‌ها 28تايي است و نحوه مصرفش روزي يک قرص سر ساعت معين، از همان روز نخست قاعدگي است. پس از اتمام بسته نيز مصرف بسته جديد بدون وقفه (حتي اگر قاعدگي شروع شده باشد) بايد آغاز شود. در صورتي که مصرف قرص کمتر از سه ساعت از زمان مقرر فراموش شود بلافاصله پس از يادآوري بايد مصرف شده و مابقي قرص‌ها نيز طبق روال مصرف گردد اما اگر مصرف قرص بيش از سه ساعت به تاخير افتاد بلافاصله پس از يادآوري بايد قرص فراموش‌شده مصرف گردد و تا يک هفته بايد از يک روش ضد بارداري ديگر استفاده نمود. البته اثر اين قرص‌ها از قرص‌هاي ترکيبي پايين‌تر است.
اين قرص‌ها از طريق افزايش ضخامت مخاط ناحيه دهانه رحم از رسيدن اسپرم به تخمک جلوگيري مي‌کنند. ضمن اينکه با محافظت از لايه داخلي رحم، از استقرار تخمک بارور شده در آن جلوگيري مي‌کنند. ميزان خطاي اين روش 2 تا 7 مورد در هر 100 زن است. اين قرص، اگر به درستي و مستمر مصرف شود 99 درصد و اگر به طور معمول خورده شود تا 95 درصد از حاملگي جلوگيري مي‌کند. اين قرص‌، مختصري کم‌اثرتر از قرص‌هاي ترکيبي خوراکي است.و اما بشنويد از مزايا: قرص شيردهي نيز مانند قرص‌هاي ترکيبي مي‌تواند خون‌ريزي قاعدگي و گرفتگي‌هاي ماهيچه‌ها را کم کند و خطر سرطان تخمدان و رحم و نيز بيماري‌هاي التهابي لگن را کاهش دهد. از آنجا که اين قرص‌ها حاوي استروژن نيستند خطر ايجاد لخته خوني را که در همراهي با قرص‌هاي ترکيبي اتفاق مي‌افتد، ندارند. اين قرص، انتخابي‌ مناسب براي تازه‌مادراني است که به کودک خود شير مي‌دهند چرا که قرص‌هاي ترکيبي خوراکي ممکن است کيفيت و کميت شير مادر را کاهش دهند. در ضمن، اين قرص‌ها انتخاب‌هاي خوبي براي افرادي هستند که با قرص‌هاي ترکيبي خوراکي دچار سردرد شديد و فشار خون بالا مي‌شوند و نيازي به قطع اين روش قبل از عمل جراحي نيست. اما مصرف اين قرص‌ها با همه خوبي‌هايشان در مواردي ممنوع است. موارد منع مصرف اين قرص‌ها را هفته آينده در همين ستون بررسي خواهيم کرد.
منبع: www.salamat.com
نسخه چاپی