پرسش :

بيوپسي از غدد لنفاوي را توضیح دهید.


پاسخ :
بيوپسي از غدد لنفاوي براي خارج کردن بخشي از بافت اين غده و مشاهده آن زير ميکروسکوپ انجام مي‌شود. تشخيص بيماري‌هاي عفوني و يا سرطان و همچنين آزمايش‌هاي مختلفي مثل تست ژنتيک، کشت سلول‌ها يا حتي مطالعه سيستم ايمني هم به وسيله همين بيوپسي يا نمونه‌برداري از غدد لنفاوي انجام مي‌شود. اين نمونه‌برداري که با سوزن‌هاي مخصوص و در شرايطي کاملا استريل صورت مي‌گيرد FNA نام دارد.
FNA را مي‌توان در کلينيک تخصصي و يا حتي مطب پزشک هم انجام داد. به غير از FNA مي‌توان به وسيله خارج کردن کل توده و يا بيوپسي با سوزن‌هاي ضخيم هم نمونه‌برداري انجام داد. قبل از انجام بيوپسي حتما پزشک را از شرايط خودتان مثل داروهايي که مصرف مي‌کنيد، حساسيت به ماده بي‌حسي، بيماري انعقادي خون و يا شرايط مشابه مطلع کنيد.
براي انجام FNA، پزشک ابتدا محل بيوپسي را ضدعفوني مي‌کرده و سپس با سوزن معمولي و ماده بي‌حس‌کننده ليدوکائين پوست روي غده لنفاوي را بي‌حس مي‌کند و سپس با سوزن مخصوص به غده لنفاوي نفوذ کرده و بخشي از بافت را که در داخل سوزن باقي مانده، خارج مي‌کند. FNA خيلي سريع انجام مي‌شود (بين 5 تا 15 دقيقه) و معمولا هيچ عارضه‌اي ندارد. بعد از انجام اين کار با کمي فشار روي محل نمونه‌گيري و بانداژ جلوي خون‌ريزي گرفته مي‌شود.
FNA اگر صحيح انجام نشود مي‌تواند باعث گسترش عفونت در محل شود. قرمز و حساس شدن محل نمونه‌گيري، خارج شدن چرک، به وجود آمدن تب و تجمع مايع و کيست از محل نمونه‌گيري مي‌تواند نشانه عوارض FNA باشد که البته چندان معمول نيست.
منبع: www.salamat.com
نسخه چاپی