پرسش :

آيا واقعا نوع تغذيه مي‌تواند بر قدرت حافظه تأثيرگذار باشد؟


پاسخ :
محققان زيادي به اين مساله انديشيده‌اند. در حقيقت اطلاعات قابل توجهي وجود دارد که ارتباط بين نوع تغذيه و حافظه را مورد بررسي قرار داده‌اند. نخست با غذاهاي حاوي فيبر بالا شروع مي‌كنيم. غذاهايي که داراي فيبر زياد هستند به دليل حجم‌دهنده بودنشان مفيد شناخته شده‌اند زيرا اين تركيبات موجب پيشگيري از يبوست شده و جريان دفع مواد زايد را تسهيل کرده و از ماندن مدفوع در روده‌ها و جذب مواد نامناسب جلوگيري مي‌کنند. تحقيقات نشان داده‌اند که مصرف کربوهيدرات‌هايي که داراي فيبر زياد و قند کم هستند براي فعاليت‌هاي مغز مفيدترند. شايد به اين علت كه مواد غذايي پرفيبر مدت بيشتري در بدن مي‌مانند و نمي‌گذارند که قند خون به شدت بالا برود. برعکس مواد غذايي حاوي آرد سفيد و شکر پس از مصرف، قند خون را به شدت افزايش مي‌دهند.
در تحقيق ديگري ديده شده است که کولين موجود در تخم‌مرغ مي‌تواند از طريق توليد نوروترنسميترهايي مانند استيل کولين اثربخش باشد. ديده شده است ميزان استيل کولين در افراد مبتلا به آلزايمر پايين‌تر است و بنابراين، مصرف روزانه تخم‌مرغ براي ميانسالان توصيه مي‌شود. بهتر است مجددا به ميزان ميوه و سبزي تازه‌اي که روزانه مي‌خوريد، فکر کنيد. جالب است بدانيم املاح و آنتي‌اکسيدان موجود در اين برکت‌هاي الهي در اغلب رژيم‌هاي غذايي با فوايد بسيار همراه هستند. تحقيقات روي حيوانات گوشتخوار که عمر کوتاهي دارند، نشان داده است که حتي در اين حيوانات نيز با اضافه شدن ميزان سبزي و صيفي تازه به رژيم غذايي شان بيشتر عمر مي‌کنند و فعال‌ترند.
راجع به اسيدچرب امگا سه و خواص آن مطالب بسيار خوانده و شنيده‌ايد. غذاهاي حاوي اين اسيد چرب نيز بر حافظه اثرگذار است. تحقيقات زيادي در اين زمينه در دست انجام است و محققان بر اين باورند که اين اسيدچرب مي‌تواند از دمانس و از دست دادن حافظه پيشگيري کند. ماهي سالمون، تن، ساردين، آزاد و همچنين دانه‌هاي روغني مثل کلزا يا کانولا، سويا و بزرک سرشار از امگا سه هستند. از اين رو، وارد كردن آنها به رژيم غذايي بسيار مفيد است.
و آخرين نكته درباره ميزان آبي است كه در روز مي‌نوشيد. مي‌دانيد که 60 درصد وزن بدن ما را آب تشکيل داده و حدود 75 درصد مغز از آب است بنابراين، نقش آب در سلامت ما بديهي است. در ضمن، آشاميدن آب و نقش آن در حافظه احتياج به تحقيق و بررسي ندارد چون كوچك‌ترين کم آبي در بدن به از دست دادن قدرت شناخت و درک منجر مي‌شود. دوباره يادآور مي‌شوم كه كليه تحقيقات به داشتن رژيمي‌ متعادل و متنوع براساس گروه‌هاي غذايي و حفظ وزن در حد متعادل تاکيد دارند. كاهش مصرف شکر و نان‌هاي تهيه شده از آرد تصفيه شده، حذف چربي‌هاي اشباع و ايزومر ترانس، کم کردن ميزان نمک مصرفي نيز سلامت حافظه‌مان را تضمين خواهند كرد.
منبع: www.salamat.com
نسخه چاپی