پرسش :

چرا بعضي خال‌ها عود مي‌کند؟


پاسخ :
پاسخ دکتر پرويز طوسي، متخصص پوست و مو:
هدف اصلي از برداشتن خال‌ها غالبا زيبايي است؛ خصوصا خال‌هاي نواحي باز بدن و صورت. اما منظور ديگري هم براي اين کار وجود دارد و آن نگراني پزشک در مورد تغييرات خال است؛ تغييراتي که مي‌تواند خال را به مراحل پيش‌سرطاني سوق ‌دهد.
براي همين است که قبل از برداشتن خال‌ها بايد مطمئن شويم خال مذکور، خوش‌خيم است يا بدخيم. با معاينه و مشاهده و شايد هم در صورت لزوم نمونه‌برداري، به تشخيص مي‌رسيم و سپس تصميم مي‌گيريم براساس اندازه خال از چه روشي براي برداشتن آن استفاده کنيم. ليزر دستگاه‌هاي راديوفرکوئنسي که هيچ جوشگاهي بر جا نمي‌گذارند بسيار موثرند اما گاهي اوقات خال‌ها را با روش سوزاندن (دستگاه الکتروکوتر) برمي‌دارند که البته نتيجه زيبايي خوبي در پي ندارد.
به هر حال پزشک متخصص براساس بيماري‌هاي زمينه‌اي شما و محل قرار گرفتن خال و سايز آن تصميمي را اتخاذ کرده و پس از اتمام کار، يک‌سري توصيه‌ها به شما مي‌کند تا مبادا در منطقه خال، اسکار و يا کلوئيد (گوشت اضافي) تشکيل شود. برحسب انواع خال‌ها، ما روش‌هايي را داريم که مناسب هستند ولي اين که بعضي افراد مي‌گويند خال‌هايم برگشته‌اند شايد دليلش اين باشد که فرايند برداشتن خال را کامل طي نکرده‌اند. ليزرهاي مخصوص بايد ضايعات رنگدانه‌اي خال را تخريب کنند و اين کار در يک جلسه درماني انجام نمي‌شود.
بايد طي چند جلسه و آن هم با فاصله‌گذاري مناسب بين جلسات، سلول‌هاي رنگدانه‌اي را تخريب کرد. معمولا فاصله مناسب 4 تا 8 هفته يک‌بار براي ليزر کردن است که بدن بتواند سلول‌هاي رنگدانه‌اي تخريب شده را توسط سلول‌هاي ايمني بدن دفع کند و يا آنها را از سطح پوست خارج نمايد.
منبع: www.salamat.com

نسخه چاپی