پرسش :

برای مصرف قطره و پماد چشمي چه مواردی باید رعایت شود؟


پاسخ :
در مصرف داروهايي كه براي درمان امراض چشمي تجويز مي‌شوند بايد كاملاً آگاهانه عمل كرد. لذا توجه به موارد زير در مصرف قطره‌ها و پمادهاي چشمي توصيه مي‌شود:
1- ابتدا دستور مصرف دارو را مطالعه و سپس دستهاي خود را بشوييد. چنانچه ترشح يا دلمه‌اي بر روي پلك‌ها وجود دارد به آرامي آن را پاك سازيد. بدين منظور از يك پنبه مرطوب استفاده كرده و همواره از گوشه داخلي چشم (مجاور بيني) به سمت خارج حركت كنيد.
2- جهت ريختن قطره، به داخل چشم يك دست را روي گونه خود قرارداده، پلك تحتاني را به آرامي پايين بكشيد. سر را به عقب برده و درست بالاي سرخود را نگاه كنيد. با دست ديگر (در حالي كه روي پيشاني قرار داده شده) تعداد تجويز شده قطره را در داخل پلك تحتاني چشم بچكانيد. نوك قطره چكان را با چشم خود تماس ندهيد. در صورت بسته شدن چشم يا بيرون ريختن قطره، كار را تكرار نماييد.
3- پس از چكاندن قطره، چشم خود را به آرامي ببنديد. در مورد قطره‌هايي كه اثرات عمومي بر بدن دارند بايد به مدت 30 تا 60 ثانيه فشار ملايمي بر گوشه داخلي چشم وارد آوريد. (در مورد اين قطره‌ها از پزشك خود توضيح بخواهيد).
4- در صورت لزوم پد چشمي تازه‌اي را بر روي كل چشم خود قرار داده و طوري چسب بزنيد كه به چشم فشار وارد نكند.
5- براي چكاندن قطره در چشم كودكان صورت را كمي در جهت مخالف چشم مورد نظر بچرخانيد. قطره را در گوشه داخلي چشم (مجاوربيني) بچكانيد تا تجمع يابد. هرگاه كودك چشم باز كند قطره به سطح چشم راه خواهد يافت.
6- استفاده از پمادهاي چشمي نيز مشابه روش فوق بوده، پس از پايين كشيدن پلك، نوار باريكي از پماد در امتداد لبه تحتاني پلك از گوشه داخلي به گوشه خارجي بكشيد. چشمان خود را ببنديد و با يك حركت چرخشي ملايم دارو را پخش نماييد.
نسخه چاپی