پرسش :

شيوه‌هاي ابراز محبت به کودکان را توضیح دهید.


پاسخ :
• نوازش و بوسيدن:
کودکي که چنين محبتي را به درستي و به جا دريافت مي‌کند، معمولا متکي به نفس بار مي‌آيد. با در بغل گرفتن و لبخند زدن نوزاد، وي از لحظه تولد امنيت عاطفي را از مادر دريافت مي‌کند.
• احترام به شخصيت کودک:
اين هم يکي از بهترين روش‌هاي ابراز محبت است. اگر به کودک خود احترام بگذاريد، او کمتر از اوامر شما سرپيچي مي‌کند اما وقتي کودک را مسخره کنيد، احساس حقارت مي‌کند.
• قدرداني و تحسين:
تحسين از نيازهاي رواني دوران کودکي است که باعث به دست آوردن روحيه شاد و بشاش و عاملي براي تاثير عملکردهاي او خواهد بود. البته تشويق و تحسين بايد از افراط و تفريط به دور باشد و بيشتر متکي بر عمل باشد.
• بازي با کودکان:
با کودکان خود زياد حرف بزنيد و برايشان آواز بخوانيد و داستان بگوييد. کودک را غرق در کلمات کنيد تا ياد بگيرد چگونه پاسخ بدهد و خوب حرف بزند. مي‌توانيد او را روي دوش خودتان سوار کنيد تا با گرمي بدن شما احساس امنيت کند و در عين حال همه چيز اطرافش را ببيند. با او قايم باشک يا دالي موشه بازي کنيد. خودتان را پشت دست‌هاي خودتان و يا پشت درخت پنهان کنيد و يا چيزي روي صورت او بيندازيد و بعد به طور ناگهاني ظاهر شويد البته به طوري که موجب وحشت او نشويد.
يک آويز متحرک برايش درست کنيد. چيزهاي قابل توجه مثل برگ و گل که از تکه چوبي آويزان است را در جايي که باد آن را به آرامي تکان بدهد، آويزان کنيد. آب تني در حمام و يا در حياط هم مورد علاقه بيشتر بچه‌هاست. در يک تشت مقداري آب بريزيد و به ملايمت و با احتياط به يکديگر بپاشيد.
منبع: www.salamat.com
نسخه چاپی