پرسش :

کمک‌هاي اوليه در سکته‌هاي قلبي چیست؟


پاسخ :
وقتي سکته قلبي رخ مي‌دهد، در واقع يکي از شاخه‌هاي خون‌رسان به قلب يا همان شريان‌هاي کرونري مسدود شده و قسمتي از عضله قلب که توسط اين شاخه خون‌رساني مي‌شده، آسيب ديده است.
اگر اين قسمت بزرگ باشد، احتمال مرگ بيمار زياد است اما چون اکثرا قسمت‌هاي کوچکي از عضله قلب در اثر عدم خون‌رساني از بين مي‌رود، بهبودي امکان‌پذير است و افرادي را مي‌بينيد که چندين بار سکته کرده‌اند اما زنده‌اند. گاهي افراد بعد از فعاليت شديد و يا مثلا بعد از بالا رفتن از پله‌ها دچار درد قلبي مي‌شوند ولي اين هشدار را جدي نمي‌گيرند. در اين مواقع، قسمت کم‌خون قلب مانند يک سيب کرم‌خورده به مرور آسيب مي‌بيند تا اينکه سکته قلبي رخ مي‌دهد.
و اما 4 کمک اوليه:
1ـ مهم‌ترين کاري که شما بايد در مواجهه با بيمار سکته قلبي انجام دهيد، آن است که او را در حداقل فعاليت جسمي و به حالت نيمه‌نشسته و بي‌حرکت قرار دهيد و بدانيد که رنگ پريده او، عرق نشسته بر پيشاني و صورتش و درد فشارنده بر قفسه سينه‌اش گوياي وقوع سکته است.
2ـ هرگز او را راه نبريد. او را فورا با ويلچر به يک مرکز مجهز برسانيد.
3ـ اجازه ندهيد چيزي بخورد يا بياشامد. لباس و دکمه و کمربندش را شل کنيد تا راحت باشد .
4ـ اگر بي‌هوش شد در وضعيت ريکاوري قرارش دهيد و حتما چک کنيد راه تنفسي‌اش باز باشد. ـ برخورد با بيمار سکته قلبي بيهوش را در جلسات آتي مرور خواهيم کرد.
منبع: http://salamat.com
نسخه چاپی