پرسش :

كمك‌هاي اوليه در شکستگي‌ها چیست؟


پاسخ :
شکستگي 2 نوع است: باز و بسته. در شکستگي باز، يکي از دو انتهاي استخوان شکسته شده، سطح پوست را سوراخ کرده است يا امکان دارد جراحتي در محل شکستگي وجود داشته باشد. شکستگي باز با خطر عفونت همراه است.
در شکستگي بسته، پوست روي محل شکستگي سالم است. با اين حال، امکان جا به جا شدن استخوان‌‌ها و صدمه ديدن ساير بافت‌هاي داخل محل، وجود دارد.
در صورتي که انتهاي استخوان به سوراخ‌شدن اعضا يا رگ‌هاي خوني بزرگ منجر شود، ممکن است مصدوم دچار خون‌ريزي داخلي و شوک شود.

اقدامات
1) به مصدوم توصيه کنيد که بي‌حرکت بماند. با استفاده از دو دست خود، بخش آسيب‌ديده را تا زمان بي‌حرکت‌شدن، ثابت نگه داريد؛ مي‌توانيد از يک امدادگر بخواهيد که اين کار را انجام دهد.
2) به منظور استحکام بيشتر، قسمت آسيب‌ديده را با استفاده از باند به يک قسمت سالم ببنديد. دقت کنيد که گره باند روي سمت سالم بسته شود. در شکستگي‌هاي اندام بالايي، اين قسمت را به تنه ثابت کنيد. در مورد شکستگي‌هاي اندام پاييني، اگر انتقال به بيمارستان با تاخير صورت مي‌گيرد، اندام آسيب‌ديده را با استفاده از باند به اندام سالم ببنديد.
3) در صورت لزوم، شرايط انتقال مصدوم به بيمارستان را فراهم کنيد. در صورت بروز شوک، با بالابردن پاها به درمان آن بپردازيد. البته در صورتي که بالابردن اندام آسيب‌ديده، درد مصدوم را تشديد مي‌کند، از انجام اين کار خودداري کنيد.
4) هر 10 دقيقه، گردش خون را در نواحي پايين‌تر از محل باندپيچي کنترل کنيد. اگر گردش خون مختل شده باشد، باند را شل کنيد.
منبع: www.salamat.com
نسخه چاپی