پرسش :

كمك‌هاي اوليه گازگرفتگي چیست؟


پاسخ :
استنشاق دود، گاز مونوکسيدکربن يا بخار‌هاي سمي مي‌تواند کشنده باشد به اين ترتيب که غلظت اکسيژن در بافت‌هاي بدن بيماري که گاز را استنشاق کرده پايين مي‌آيد و فرد بايد فورا تحت پيگيري پزشکي قرار گيرد. اگر احتمال دارد که جانتان به خطر بيفتد، سعي نکنيد عمليات نجات را انجام دهيد؛ گازهايي که در يک محفظه بسته تشکيل مي‌شوند، سريعا هر کسي را که به وسايل محافظتي مجهز نباشد، از پا درمي‌آورند.
استنشاق مونوکسيدکربن
مونوکسيد کربن گازي سمي است که در اثر سوختن توليد مي‌شود. اين گاز مستقيما روي گلبول‌هاي قرمز خون اثر مي‌کند و مانع از انتقال اکسيژن توسط اين سلول‌ها به بافت‌هاي بدن مي‌شود. استنشاق مقادير زياد اين گاز (مثلا وقتي که دود يا گازهاي خارج شده از اگزوز اتومبيل در يک فضاي بسته تجمع پيدا مي‌کند) مي‌تواند سريعا کشنده باشد. البته مواجهه طولاني‌مدت حتي با مقادير کم از اين گاز (مثلا به خاطر نشت گاز از يک بخاري يا لوله بخاري معيوب) هم مي‌تواند منجر به مسموميت شديد (يا شايد کشنده) شود. مونوکسيد کربن، بو يا طعم ندارد بنابراين در صورتي که به نشت گاز مشکوک شديد، کاملا با دقت وارد عمل شويد.
اهداف:
• برقرار کردن تنفس کافي
• فراهم ساختن امکان پيگيري پزشکي فوري و فراخواني گروه خدمات اورژانس
اقدامات:
1) با مراکز اورژانس تماس بگيريد و درخواست کنيد که نيروهاي امداد اورژانس روانه شوند. هم نيروهاي آتش‌نشاني و هم خدمات آمبولانس را درخواست کنيد.
2) اگر دور شدن از منبع گازها ضروري به نظر مي‌رسد، مصدوم را به هواي آزاد منتقل کنيد.
3) مصدوم را نگه داريد و او را تشويق کنيد که به طور طبيعي نفس بکشد.
4) تا زمان ورود نيروهاي امدادي، در کنار مصدوم بمانيد. علايم حياتي را کنترل و ثبت کنيد.
منبع: www.salamat.com

نسخه چاپی