پرسش :

چه مراقبت‌هاي بعد از پر کردن دندان لازم است؟


پاسخ :
• تا دو ساعت پس از ترميم دندان با آمالگام از ميل نمودن هر نوع خوراکي و جويدني خودداري نماييد و همچنين به مدت يک شبانه‌روز (24 ساعت) در هنگام جويدن از سمت ديگر دهان استفاده کنيد. در صورت ترميم دندان با مواد کامپوزيتي (همرنگ دندان) ميل کردن خوراکي جويدني منعي ندارد ولي بايد از خوردن يا آشاميدن مواد غذايي و نوشيدني‌هاي حاوي رنگدانه مانند (چاي، قهوه و...) به مدت يک شبانه‌روز (24 ساعت) خودداري نماييد.
• پس از ترميم دندان‌ها هيچ منعي براي مسواک زدن وجود ندارد ولي توجه داشته باشيد در صورت ترميم دندان با آمالگام از نخ دندان به مدت يک شبانه‌روز (24 ساعت) استفاده نفرماييد.
• احساس بلندي دندان ترميم شده مي‌تواند ناشي از وجود بي‌حسي در ناحيه باشد که اين حس کاملا طبيعي است. لطفا از فشار دادن بيش از حد دندان روي يکديگر جدا خودداري کنيد زيرا مي‌تواند موجب شکستگي در ترميم دندان شما شود ولي در صورتي که بعد از برطرف شدن بي‌حسي همچنان در محل دندان ترميم شده احساس بلندي مي‌کرديد، به دندانپزشک خود مراجعه نموده تا نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمايد.
• وجود خرده‌هاي مواد ترميمي در داخل دهان مي‌تواند موجب نگراني شما شود. بايد توجه داشته باشيد که به دليل بي‌حسي، شما پس از پايان ترميم قادر به شستشوي کامل دهان خود نخواهيد بود و يا ممکن است به هر دليل تکه‌هاي اضافه مواد ترميمي در لابه‌لاي دندان‌هاي شما تجمع پيدا کرده باشد لذا در جلسه بعدي مراجعه به درمانگاه جهت اطمينان از صحت ترميم انجام شده با دندانپزشک خود مشورت کنيد.
• وجود درد پس از ترميم دندان‌ها مخصوصا در هنگام استفاده از مواد سرد يا گرم طبيعي است که اين درد پس از گذشت مدتي کاهش مي‌يابد. بايد توجه داشت که گاهي برطرف شدن اين حساسيت يک تا دو ماه طول خواهد کشيد.
نسخه چاپی