پرسش :

روش درمان انزال زودرس چیست؟


پاسخ :
پاسخ از دکتر سيد کاظم فروتن:
در بسياري از موارد، انزال زودرس خود به خود درمان مي شود. انجام تمرينات ريلکسيشن و آرام سازي و استفاده از متدهاي منحرف کردن حواس مي‌تواند در به تاخير انداختن انزال کمک کند. در بعضي مردها ترک مصرف دخانيات و مواد مخدر بسيار کمک کننده خواهد بود. متخصص از شما و همسرتان مي‌خواهد که روي متدهايي براي به تاخير انداختن انزال کار کنيد. اين تکنيک‌ها تشخيص و کنترل احساساتي است که باعث انزال زود رس مي‌شود. در ساير موارد براي کاهش حساسيت در آلت تناسلي، استفاده از کاندوم توصيه مي‌شود. مشاوره‌ها و رفتار درماني خط اول درمان اين عارضه به شمار مي‌رود و مي‌تواند اضطراب ناشي از اين مساله را کاهش دهد. مرحله بعدي، استفاده از کاندوم است.کاندوم سبب کاهش تحريک پذيري مي‌شود. در صورتي که يک کاندوم قادر به اين کار نباشد از دو کاندوم مي‌توان استفاده کرد ضمن اينکه کاندوم سبب جلوگيري از بيماري‌هاي مقاربتي و بارداري هم مي‌شود. استفاده از دارو، گام سوم در درمان انزال زودرس است. اين داروها به اين دليل استفاده مي‌شوند که يکي از عوارض جانبي اين گونه داروها، جلوگيري از ارگاسم است که باعث به تاخير انداختن انزال مي‌شود.
استفاده از شيوه ماستر و جانسون
اين شيوه، در چهارمين مرحله از درمان افراد مبتلا به انزال زودرس انجام مي‌گيرد که به همکاري خود فرد و همسرش نياز مبرم دارد. اين روش شامل يادگيري تشخيص و کنترل احساسي است که به ارگاسم منجر مي‌شود. اين روش نياز به اراده و تمرين دارد ولي بسيار موثر است. براي آموزش و تمرين اين روش بايد به مشاوران و متخصصان سلامت جنسي در کلنيک‌هاي سلامت خانواده مراجعه شود تا با آموزش خصوصي در اين باره، کار به نحو موثر صورت گيرد.
درمان‌هاي موضعي
استفاده از کرم‌ها و اسپري‌هاي کاهش‌دهنده حس سطحي دستگاه تناسلي نيز سبب کاهش احتمال زود انزالي مي‌شود. به ياد داشته باشيد که قبل از آغاز فعاليت زناشويي، موضع را با صابون شستشو دهيد تا از بيحسي بيشتر آلت جلوگيري شود. متاسفانه از اين روش به صورت خودسرانه و بسيار معمول استفاده شده که عوارض زيادي را در پي دارد. استفاده از بي‌حس‌کننده‌هاي موضعي، در آخرين مرحله از درمان افراد مبتلا به انزال زودرس قرار دارد و به هيچ‌وجه نبايد در ابتداي کار از آن استفاده کرد. استفاده از روش‌هاي موضعي بايد با تشخيص و صلاحديد پزشک و براساس سير درمان و بهبودي باشد.
منبع: www.salamat.com
نسخه چاپی