پرسش :

تغذيه مناسبي برای موها ارایه دهید.


پاسخ :
پاسخ دکتر حسين طباطبايي،متخصص پوست و مو:
موها هم مانند ساير اعضاي بدن از خون تغذيه مي‌کنند و براي اينکه مواد مغذي به موها برسد بايد تغذيه مناسبي داشته باشيم؛ به شرح زير:
• سبزي‌هاي برگ‌سبز: اسفناج و کلم بروکلي سرشار از ويتامين A و C هستند و بدن ما به اين مواد نياز دارد. اين مواد موجب ترشح سبوم (چربي) در موها مي‌شود. سبوم ماده روغني و چربي است که به وسيله فوليکول‌هاي مو ترشح مي‌شود و حالت‌دهنده طبيعي موهاست. سبزي‌هاي برگ‌سبز همچنين سرشار از کلسيم و آهن هستند که براي رشد و تقويت‌ موها ضروري است. پس وقتي غذاها براي داشتن موهايي سالم و زيبا نقش مهمي دارند، چرا به جاي مصرف ويتامين‌هاي طبيعي سراغ انواع شامپو و صابون‌هاي ويتامينه باشيم؟ يک رژيم متعادل حاوي ميوه و سبزي، پروتئين، حبوبات و غلات و اسيدچرب و ماهي و لبنيات به داشتن موهاي سالم کمک مي‌کند.
• ماهي: ماهي‌ها و به خصوص ماهي‌هاي سالمون به دليل اينکه سرشار از اسيدچرب امگا3 و منبع پروتئين و داراي آهن و ويتامين 12 B هستند، براي رشد موها بسيار مناسب‌اند. اسيدچرب ضروري امگا3 براي سلامت پوست سر لازم است و کاهش يا نبود اين ماده مي‌تواند موجب خشکي پوست سر و در نتيجه ريزش موها بشود. افرادي که گياه‌خوارند، مي‌توانند دانه‌هاي گياهي را که سرشار از امگا3 هستند در رژيم غذايي خود بگنجانند.
• ميوه‌هاي تازه: بارها و بارها از مزاياي ميوه‌ها شنيد‌ه‌ايم و همه‌ مي‌دانيم که ميوه‌ها سرشار از انواع متعدد ويتامين هستند. وقتي ما مي‌توانيم منبع طبيعي از ويتامين‌ها را در ميوه‌ها پيدا کنيم، چرا بايد دنبال انواع مصنوعي آنها در شامپوها بگرديم تا موهايمان تقويت بشوند؟ سيب، پرتقال، انگور، خيار و موز نه تنها شادابي و طراوت پوست را فراهم مي‌کنند، بلکه موجب سلامت موها هم مي‌شوند.
• هويج:‌ هويج منبعي عالي از ويتامين A است که پوست سر را تقويت کرده و براي بينايي لازم است. از آنجايي که براي داشتن موهايي درخشان بايد پوست سر سالم باشد، بايد ماده‌اي مصرف کنيد که موجب سلامت پوست سر شود. سعي کنيد به جاي خوردن انواع اسنک‌ها در وسط روز، يک هويج بخوريد يا روي سالادتان کمي هويج رنده کنيد.
منبع: www.salamat.com

نسخه چاپی