پرسش :

انواع و اقسام موم چیست و چه کساني نبايد از مومک استفاده کنند؟


پاسخ :
انواع و اقسام موم
موم گرم
استفاده از «موم گرم» شايع‌ترين روش مورد استفاده است. اين موم بلافاصله بعد از استعمال در سطح پوست با پارچه برداشته مي‌شود و از رزين، موم پارافين، شربت گلوکز و عسل ساخته مي‌شود. اين روش سريع بوده و براي مناطق وسيعي در يک مرتبه استفاده مي‌شود و روش مناسبي براي انواع موهاي ظريف و خشن است و مي‌تواند موهايي با ريشه‌هاي محکم و عميق را برداشت نمايد. رويش مجدد موها به صورت ظريف‌تر رخ مي‌دهد. از مضرات اين روش مي‌توان به باقي ماندن موم در سطح بدن، حساسيت پوستي بيشتر و فرو رفتن مو به داخل پوست اشاره نمود.
موم داغ
اين روش، قديمي‌تر است و امروزه کمتر استفاده مي‌شود. در اين روش موم در سطح پوست سرد مي‌شود و سپس برداشته مي‌شود. اين روش بهتر از روش قبلي سبب به دام انداختن موها مي‌شود و براي مناطق کوچک با موهاي ضخيم مناسب‌تر است.
موم سرد
در اين روش، موم به طور آماده روي صفحات پارچه‌اي يا کاغذي قرار مي‌گيرد. برخي از پزشکان، موم انداختن را در افراد ديابتيک، مبتلايان به وريدهاي واريسي يا آنهايي که گردش خون محيطي ضعيفي دارند، توصيه نمي‌کنند؛ زيرا در اين افراد احتمال عفونت بيشتر است.
کساني که نبايد از مومک استفاده کنند
کساني که تحت درمان با داروهاي لايه‌برداري مثل ترتينوئين و ايزوترتينوئين هستند به دليل اينکه پوست‌شان راحت‌تر دچار پارگي و شکنندگي مي‌شود، بهتر است از موم انداختن استفاده نکنند و مخصوصا از موم انداختن در مناطق مبتلا به زگيل، مولوسکوم، عفونت‌هاي قارچي و باکتريال، خال يا پوست تحريک شده، شکاف‌دار و آفتاب سوخته اجتناب نمايند.
منبع: www.salamat.com
نسخه چاپی