پرسش :

پا چه نقشی در سلامت بدن دارد؟


پاسخ :
پاسخ از دکتر فرزاد کارگرزاده راوري، متخصص و جراح ارتوپدي:
پا يکي از ارگان‌هاي بدن است که نقش اساسي در سلامت کل بدن دارد و در طول روز فشارها و نيروهاي زيادي از طريق پاها به مفاصل زانو و لگن و ستون فقرات منتقل مي شود .
پاي سالم باعث تحرک و فعاليت شادابي ونشاط مي‌شود وسلامت قلب و ريه وساير ارگان‌ها را به همراه دارد. پاي مجروح باعث درد، لنگيدن و فشارهاي نامناسب روي مفاصل زانو ولگن و ستون فقرات و کاهش فعاليت روزانه شده و متعاقب آن افزايش وزن و در نهايت عوارض قلب و عروق وساير ارگان‌ها را به تدريج حادث مي‌شود. در طول فعاليت روزمره گاهي تا سي برابر وزن بدن به پاها فشار منتقل مي‌شود.
شکل ظاهري پاها نقش زيادي در سلامت پا ايفا مي‌کند بنابراين ناهنجاري‌هاي انگشتان و غير طبيعي بودن قوس کف پا مي‌تواند باعث وارد آوردن فشار غير قرينه به قسمت‌هايي از پا شود. در نتيجه بروز زخم و تاول و ميخچه و اختلال در راه رفتن و ساييدگي‌هاي غيرطبيعي کفش را به همراه دارد.
پوشيدن کفش‌هاي مناسب و آگاهي از خصوصيات کفش مناسب مي‌تواند باعث اصلاح قوس‌هاي غيرطبيعي وکنترل فشارهاي غيرقرينه روي پا شود و از درد و زخم و مشکلات بعدي جلوگيري کند. آرامش در راه رفتن باعث افزايش تحرک و نشاط شخص خواهد شد. يکي از ناهنجاري‌هاي شايع پا، ‌هالوکس والگوس (مانند شکل مقابل) يا انحراف انگشت شست پا به خارج و سوارشدن انگشتان روي يکديگر، ايجاد استخوان‌هاي زايد در قسمت داخلي شست و ناراحتي در هنگام پوشيدن کفش و در نهايت کاهش فعاليت شخص است. مي‌توان اين عارضه را در مراحل اوليه با اقدامات مناسب کنترل کرد ولي در مراحل پيشرفته ‌بايد تحت عمل جراحي قرار گيرد.
صافي کف پا نيز يکي از ناهنجاري‌هاي شايع پاست که در مراحل اوليه با خستگي زودرس ودرد ساق هنگام فعاليت و در سنين بالاتر با تغيير شکل پا و انگشتان و انحراف ساق پاها به خارج و درد زانو و کمر باعث کاهش فعاليت شخص در سنين جواني مي‌شود. تشخيص به موقع اين عارضه و اصلاح نسبي آن با کفي‌ها و کفش‌هاي طبي مي‌تواند تا حد زيادي از اين عارضه‌ها جلوگيري کند. پاهاي بيماران ديابتي به علت بي‌حسي‌هاي موضعي مستعد زخم‌ها و تاول و بيماري‌هاي عفوني و قارچي است و بنابراين مراقبت صحيح از پا مي‌تواند باعث افزايش تحرک و ورزش شود که نشاط، شادابي و سلامت کليه ارگان‌هاي بدن به خصوص قلب و ريه را به دنبال دارد.
منبع: www.salamat.com

نسخه چاپی