پرسش :

کمک‌هاي اوليه درموارد خون‌ريزي بعد از تصادف چیست؟


پاسخ :
يکي از شايع‌ترين آسيب‌ها در کشور ما تصادفات است. بسياري از تصادفات باعث خون‌ريزي از دست و يا ديگر اعضاي بدن مي‌شوند. وقتي صدمه‌اي باعث خون‌ريزي مي‌شود. براي بند آوردن خون‌ريزي بايد اقداماتي را انجام دهيد. اغلب صدمات خون‌ريزي‌ مرگ‌باري را به دنبال ندارند اما اگر مقادير قابل توجهي خون از فرد برود، احتمال بروز شوک، بي‌هوشي و مرگ وجود دارد. مراقبت‌هاي دقيق و صحيحي بايد براي بند آوردن خون و همچنين اجتناب از عفونت و ساير عوارض احتمالي، صورت گيرد. اطلاعاتي که در زير ارايه مي‌شود شرح و توضيحي است راجع به اقدامات اورژانسي صحيح براي بندآوردن خون‌ريزي مصدوم بعد از يک تصادف:
• براي بند آوردن خون‌ريزي شديد ابتدا شخص مجروح را روي زمين قرار دهيد. در صورت امکان، سرش را کمي پايين‌تر از تنه قرار داده و پاهايش را بالا نگه داريد. هر دو وضعيت با افزايش جريان خون مغز، احتمال غش کردن يا از حال رفتن فرد را کاهش مي‌دهند.
• در صورت امکان محل خون‌ريزي‌ را بالا بگيريد. به طور مثال، دست جراحت ديده را بالاتر از قلب نگاه داريد. اين کار جريان خون در ناحيه زخم را کاهش مي‌دهد زيرا قلب مجبور است درخلاف جهت نيروي جاذبه، خون را پمپ کند.
• هرگونه بافت مرده يا آشغال قابل رويت را از روي زخم پاک کنيد. اشياي فرو رفته در بدن بيمار را در نياوريد. در اين مرحله سعي در کاوش يا تميز کردن زخم نکنيد. فقط خون‌ريزي را متوقف کنيد.
• با يک بانداژ استريل، پارچه تميز يا حتي يک تکه از لباس فشار مستقيمي بر زخم اعمال کنيد. اگر چيز ديگري دم‌دست نبود، با دست خودتان بر زخم فشار وارد آوريد.
• آن قدر فشار دهيد تا خون‌ريزي بند آيد. وقتي خون‌ريزي متوقف شد، زخم را بسته و با نوار چسب محکم کنيد. اگر هيچ چيز دم‌دست نيست، يک تکه تميز لباس را مورد استفاده قرار دهيد.
• اگر خون‌ريزي‌ ادامه دارد و از لاي گاز پارچه‌اي که زخم را با آن پوشانده‌ايد نشت مي‌کند، بانداژ را برنداريد بلکه روي آن پارچه يا گاز بيشتري بگذاريد.
• اگر خون‌ريزي با فشار مستقيم بند نمي‌آيد، بهتر است روي شريان اصلي که به ناحيه زخم شده خون‌رساني مي‌کند فشار وارد کنيد. مثلا در صورتي که زخم روي دست يا ساعد است، شريان اصلي بازو را به استخوان فشار دهيد. انگشتان خود را روي شريان ثابت و بي‌حرکت قرار دهيد و با دست ديگر همچنان بر زخم فشار وارد آوريد.
• وقتي خون‌ريزي متوقف شد، ناحيه جراحت‌ديده را بي‌حرکت نگه داريد. بانداژ را باز نکنيد و از اورژانس تقاضاي کمک کنيد يا شخص مجروح را در اسرع وقت، به نزديک‌ترين مرکز اورژانس برسانيد.
نسخه چاپی