پرسش :

در استفاده قرص سرماخوردگي بزرگسالان چه نکاتی باید رعایت شود؟


پاسخ :
نکات مهم درباره استفاده قرص سرماخوردگي بزرگسالان عبارتند از:
نام آشناترين دارويي که اين روزها مصرف آن نيز زيادتر شده، قرص سرماخوردگي بزرگسالان يا همان ادالت کولد است.
قرص ادالت کولد ترکيبي است از سه داروي استامينوفن، فنيل‌افرين و کلرفينرامين.
درباره استامينوفن پيش از اين توضيح داده شد که ضدتب و کاهنده درد است. فنيل‌افرين نيز نوعي ترکيب ضد احتقان بيني است و کلرفينرامين نيز ضد حساسيت است.
از قرص ادالت کولد در درمان علايم سرماخوردگي و آنفلوآنزا، سينوزيت و آلرژي استفاده مي‌شود.
ميزان مصرف آن در بزرگسالان دو قرص هر چهار تا شش ساعت است. در کودکان نيز يک قرص هر چهار ساعت استفاده مي‌شود. دقت کنيد که در بزرگسالان روزانه 12 قرص در روز بيشتر داده نشود و در کودکان نيز حداکثر 6 قرص تجويز ‌شود.
اگر بخواهيم شيوه اثر قرص سرماخوردگي بزرگسالان را در بدن بررسي کنيم بايد به ساز و کار هر سه جزء آن بپردازيم. جزء استامينوفني اين قرص با مهار سنتز پروستاگلاندين‌ها موجب کاهش تب مي‌شود. همچنين کلرفنيرامين با تاثير بر عروق خوني، دستگاه گوارش و دستگاه تنفس از طريق رقابت با هيستامين، پاسخ حساسيتي را از طريق مهار کردن هيستامين کاهش مي‌دهد و فنيل‌افرين نيز سبب انقباض سريع و طولاني‌مدت شريانچه‌ها شده و در نتيجه موجب کاهش ترشح مايعات و احتقان مخاطي مي‌شود.
همان‌طور که گفته شد، قرص سرماخوردگي بزرگسالان از سه جزء تشکيل شده بنابراين عوارض دارويي اين سه دارو مي‌تواند از عوارض مهم اين دارو باشد. اين عوارض مي‌تواند دستگاه‌هاي عصبي مرکزي، گوارشي، پوست و خون را درگير کند بنابراين تحريک‌پذيري، گيجي و خواب‌آلودگي از مهم‌ترين عوارض مصرف اين دارو به شمار مي‌رود.
مصرف قرص سرماخوردگي بزرگسالان با داروهاي فني‌توئين، ريفامپين و کاربامازپين تداخل دارويي دارد بنابراين در صورت مصرف هر کدام از اين داروها به پزشکتان اطلاع دهيد تا ميزان کمتري قرص تجويز کند.
قرص سرماخوردگي بزرگسالان به دليل دارا بودن کلرفنيرامين مي‌تواند سبب خواب‌آلودگي شود بنابراين توصيه مي‌شود از رانندگي و فعاليت‌هايي که نياز به دقت زياد دارد تا چند ساعت پس از مصرف دارو، خودداري کنيد.
بيماران مبتلا به پرفشاري خون و بيماري‌هاي قلبي به‌ويژه بيماري‌هاي عروق قلب و نارسايي قلبي و کساني که دچار تنگي نفس شده‌اند بايد با مشورت پزشک و با احتياط از قرص سرماخوردگي بزرگسالان استفاده کنند زيرا اين قرص داراي منقبض‌کننده‌هاي عروقي است و با تنگ کردن عروق موجب تشديد بيماري‌هاي قلبي مي‌شود.
منبع: www.salamat.com

نسخه چاپی