پرسش :

چرا آسیب های ورزشی رخ می دهند؟


پاسخ :
اهمیتی ندارد که چطور آماده باشید(در چه شرایطی باشید)، با تجربه باشید وچطور احتیاط می کنید ، شما هنوز ممکن است که در حین تمرین دچار آسیب شوید. همیشه در هر فعالیتی خطر صدمه دیدن وجود دارد اما از آنجا که یک صدمه دیدگی میتواند شما را از یک ورزش مفرح مجبور به ترک کند ، دانستن اینکه چطوراز خودتان محافظت کنید وجلوگیری از آسیب خیلی مهم است . پیشگیری خیلی ساده تر ازدرمان است....
نوتوانی(درمان)میتواند طولانی،‌خسته کننده وپرهزینه با شد. آسیب هایی که به طورناگهانی رخ میدهند ، مانند کشیدگی قوزک پا ، آسیبهای شدید(حاد)نامیده میشوند که زمانی برای بهبود آنها بایدصرف شود مانند درد ساق پا،که به رسیدگی طولانی مدت نیا زدارد. آسیبهای مزمن درد ملایمی درند اما اگرنادیده گرفته شوند وخیم تر می شوند . سازگاری بدن با سختی تمرین بوسیله قویترشدن وآماده ترشدن بدن رخ می دهد. این اثرات تمرین است. اگرچه وارد کردن فشار خیلی زیاد قبل از سازگاری بدن با تمرین می تواند علت شکستگی هایی باشد که ممکن است درنتیجه یک آسیب رخ داده باشد.
انجام تمرین نامناسب نسبت به آناتومی یا سطح آمادگی بدن شما
اگرشما محدودیت حرکتی(جسمانی-فیزیکی)دارید مانند صدای بهم خوردن زانوهایتان یا به شدت ماهیچه ساق پایتان سفت ومحکم شده ،مشکلات زانو وپاشنه شما با طناب زدن که ابتدایی ترین شکل تمرین است توسعه می یابد . بعضی ازافراد میتوانند هر روزه برای تجدید قوای زندگیشان طناب بزنند درحالی که دیگران با انجام این عمل درمدت زمان کوتاهی آسیب دیدگیشان توسعه می یابدکه این بستگی به ساختاربدن شما دارد .

تکنیک نامناسب تمرین
بی دقتی در تکنیک تمرین حتی اگرتندرست وآماده باشید می توانند برای مفاصل وعضلات شما مضر باشد. کشیدگی یا پاره شدن(تلق کردن) آرنح ها وزانوهایتان هنکامیکه بوکس کار میکنید ولگد میزنید میتواند منجر به آسیب مفاصل شودانجام یوگا با تکنیک ضعیف هم میتواند منجر به آسیب دیدگی شود.

تجهیزات طراحی شده ضعیف
درصورتیکه وسیله تمرینی شما به طور ضعیفی طراحی شده باشد اگر تکنیک تمرین شماهم خوب باشد بازهم صدمه می بینید. به خاطر اینکه بدن شما ممکن است با وضعیت غیرمعمول آن وسیله هماهنگ شده باشد برای مثال فرمانی که به طور ضعیف روی ماشین قدرتی طراحی شده میتواند در هنگام بلند کردن وزنه نیروی مچتان را به طرف وضعیت فشار سوق دهد .

کفش نامناسب
ورزشها وفعالیتهای متفاوت به کفشهای متفاوتی نیز نیاز دارند. کفشهای دویدن برای به جلوحرکت کردن طراحی شده اند وبرای بازی تنیس ویاحرکات جانبی مناسب نیستند . شما همچنین نسبت به مدت زمان استفاده ازکفشهایتان توجه داشته باشید ، کفشهای با زیرسازی کهنه ،حتی اگر مناسب هم باشند نمیتوانند به طورکامل ازپاهایتان محافظت کنند.

تمرین خیلی زیاد ، خیلی سریع
اگر برای مدتی بی تحرک شده اید انجام هر نوع تمرین شدید وپیشرفته بی فکری است به خاطراینکه بدن شما زمان کافی برای سازگار شدن با تمرین سخت وشدید را ندارد.درصورتیکه تمرین را به صورت خیلی زیاد،خیلی سریع انجام دهید مطمئن باشیدکه درحین تمرین دچارآسیب می شوید.

تمرین خیلی زیاد یک حرکت
انجام دادن یک نوع تمرین مشابه به طور دائمی(استعمال مفرط) میتواند منجربه آسیب شود. این مشابه ریزش آب برای سالها در یک نقطه مشخص است که سرانجام قطره های آب میتوانند آن نقطه معین را سوراخ کند حتی اگرسنگ باشد. اگر شما فشاریکسانی را به شیوه مشابه ای روی عضلات ومفاصل وارد کنید اگرچه تمرین هم خوب باشد باز هم دچار آسیب می شوید .

حرکات خیلی سریع
بسیاری از مردم هنگامیکه تمرین می کنند ، میتوانند خیلی سریع حرکت کنند وکنترل کاملی هم بربدن خود داشته باشند .برخی از اجزاء مانند تاندونها ، لیگامنتها و عضلات ازحداکثر شدت یا نوسان یک حرکت جلوگیری می کنند.

وزنه های خیلی سنگین
بلند کردن وزنه های خیلی سنگین باعث دررفتگی(کشیدگی) عضلات ومفاصل می شوند همچنین اجرای تمرین مناسب به این صورت هم باعث آسیب دیدگی می شود چونکه عضلاتی که نباید در این حرکت درگیر شوند سعی میکنندکه به بالابردن وزنه کمک کنند وبنابراین در این فرایند دچار آسیب می شوند .

اعتماد به نفس زیاد
اعتماد به نفس زیاد دربعضی اوقات منجر به آسیب میشود برای مثال زنی که دریک پیست دوچرخه سواری سرپوشیده ، حتی اگر شرع به تند وعمیق نفس کشیدن کند(تند دمی) سرعتش را کاهش نمی دهد، به خاطر اینکه او خیلی خودخواه است برای اینکه قبول کند که از همکلاسی هایش آماده تر نیست واین میتواند منجر به آسیب شود . مثال دیگر از مردان میانسالی است که برای بلند کردن هالتر مشابه مقداری که درجوانی بلند می کردند پافشاری و اصرار میکنند.

گرم نکردن یا سرد کردن کوتاه مدت
افزایش فشارخون وضربان قلب به طور خیلی سریع بدون گرم کردن مناسب ورها کردن خیلی تند وناگهانی آن بدون سرد کردن مناسب، میتواند منجر به عوارض قلبی گردد. گرم کردن عضلات ومفاصل بوسیله عملکرد حرکتی با شدت پایین بهتر است وآسیب احتمالی آن نیز کمتر است.

کشش ندادن
انعطاف پذیری درتمرین در برنامه های آمادگی بسیاری از افراد گم شده است. وقتی افراد شروع به تمرین می کنند کشش معمولاً در برنامه هایشان حذف شده است. بسیاری از افراد بدون کشش منظم ، ناحیه های سفت ومحکم در بدنشان را توسعه میدهند. این عدم تعادلی را ایجاد میکند که وقتی بدن به طور ناگهانی درموقعیتی خاص منقبض میشود میتواند منجر به آسیب شود.

تقویت نکردن عضلات
انجام دادن تمرینات قلبی-عروقی مانند راه رفتن یا دویدن کافی نیست، بعضی شکل های تمرینات قدرتی هنوز لازم است مانند بلند کردن وزنه یا کشیدن باندلاستیکی تمرین برای اینکه قدرت عضله را درحد کافی برای فعالیت های قلبی عروقی نگه دارد.

اجازه نگرفتن از پزشک
بسیاری از افراد با فشار خون بالا یا دیابت ، برنامه تمرینی فعال وشدیدی را بدون اجازه از دکترشان شروع می کنند. تمرین با شدت کم وآهسته مانند راه رفتن برای اکثر مردم مناسب است اما بازی شدید تنیس چیزی نیست که شخصی با وضعیت پزشکی ، بدون کسب اجازه پزشک آن را انجام دهد.

بی دقتی در تمرین
توجه نکردن به آنچه که شما انجام میدهید میتواند منجربه افزایش دامنه آسیب از کشیدگی قوزک پا تا کشیدگی عضلات باشد. فکرتان را متوجه تمرین کنید. تمرکز کردن روی تمرین نه تنها از آسیب جلوگیری میکند ، بلکه کمک میکند تا مدت بیشتری را صرف تلاش وکوششتان کنید.
نسخه چاپی