پرسش :

آيا استرس قلبم را گشاد مي‌کند؟


پاسخ :
اجازه بدهيد براي رفع نگراني‌تان توضيحاتي را ارايه دهم. قلب ما چهار حفره دارد که هر کدام از آنها ممکن است گشاد شود. البته آنچه مردم گشادي قلب مي‌نامند، در مورد حفره بطن چپ قلب است چون اين گشادي اغلب به نارسايي قلب منجر مي‌شود و اما دلايل گشادي حفرات قلب بسيارند که شايع‌ترين علت آن بيماري‌هاي ايسکمي (تنگي عروق) قلب هستند. در اثر اين بيماري‌ها، خون به عضله نمي‌رسد و امکان سکته قلبي به وجود مي‌آيد. بعد از سکته، خاصيت انقباضي عضله‌اي که در ناحيه سکته از بين رفته است کاهش مي‌يابد و قلب با مکانيسم جبراني کار بيشتري مي‌کند. اين فعاليت مضاعف به گشادي حفرات قلبي منجر مي‌شود.
بيماري‌هاي دريچه‌اي دليل ديگر گشادي حفرات قلبي هستند چون زماني که قلب ما دريچه‌هاي نارسا و ناکارآمدي داشته باشد مجبور است فعاليت بيشتري بکند که اين فعاليت اضافه سبب مي‌شود رشته‌هاي عضلاني قلب، بعد از مدتي کش بيايند. با ادامه اين روند و کش آمدن عضلات قلب، پمپاژ خون به طور صحيح صورت نمي‌گيرد و حفره‌اي که دريچه‌اش خراب است به مرور گشاد مي‌شود. بيماري‌هاي ديگري هم هستند که با همين مکانيسم به گشادي قلب منجر مي‌شوند. از آن جمله فشار خون است که اگر درمان نشود، سبب گشادي قلب مي‌شود. در ضمن عوامل ايجاد کننده فشار خون مانند سيگار و چربي بالا جزو ريسک‌هاي به وجود آورنده بيماري‌هاي ايسکمي قلب است و طي همان مراحلي که گفته شد، مي‌تواند به گشادي حفرات قلب بينجامد.
برخي از بيماري‌ها به صورت غيرمستقيم مي‌توانند موجب گشادي قلب شوند مانند بيماران کليوي که دياليز مي‌شوند و عملکرد نادرست کليه‌هاي آنها مواد سمي را در خون بالا مي‌برد و قلب را مجبور به فعاليت بيشتر و در نتيجه گشادي حفرات مي‌کند. فردي که دچار گشادي حفرات قلبي باشد معمولا قادر به فعاليت است اما خيلي زود خسته شده، دچار تپش قلب و تنگي نفس شده و بايد استراحت کند. البته صرف داشتن اين علايم براي تشخيص بيماري کافي نيست و توصيه مي‌کنم براي تشخيص درست و معاينه کامل به پزشک متخصص مراجعه نماييد. پزشک قلب با انجام اکو بيماري شما را شناسايي مي‌کند و بر اساس علت بيماري به درمان بيماري شما مي‌پردازد. براي پيشگيري از گشادي حفرات قلب، به خصوص در افرادي که زمينه‌هاي بيماري‌هاي ذکر شده که باعث بروز اين بيماري مي‌شوند را دارند، مي‌توانيم با تغيير روش زندگي و شرايط تغذيه‌اي بيمار روند پيشرفت بيماري را کندتر کنيم. استراحت خوب و داشتن فعاليت مناسب با سن و سال به همه کمک مي‌کند تا از بروز بيماري‌هاي قلبي جلوگيري کنند.
منبع: www.salamat.com

نسخه چاپی