پرسش :

چگونه اشياي زايد‌ در محل‌ بريدگي‌ را خارج کنیم؟


پاسخ :
خارج‌ كردن‌ اجسامي‌ مثل‌ خرده‌ شيشه‌ يا سنگ‌ريزه از درون زخم‌، قبل‌ از شروع‌ درمان‌، بسيار پر اهميت‌ است‌. اگر اين‌ اشيا در داخل‌ زخم‌ باقي‌ بمانند، دركوتاه‌ مدت‌ سبب‌ عفونت‌ و تاخير در ترميم‌ زخم‌ و در بلندمدت‌ سبب‌ تغيير رنگ‌ محل‌ مي‌شوند. بهترين‌ راه‌ خارج‌ كردن‌ اجسام‌ سطحي مانند خرده‌‌شيشه‌ و سنگ‌‌ريزه، استفاده‌ از انبرك‌ است‌. روش‌ ديگر آن‌ است‌ كه‌ اين‌ قطعات‌ ريز را با دقت‌ مشخص‌ كنيد و با آب‌ سرد آنها را بشوييد. سعي‌ نكنيد اشيايي‌ را كه‌ محكم‌ در زخم‌ فرورفته‌اند، خارج‌ كنيد چون‌ ممكن‌ است‌ بافت‌ اطراف‌ را تخريب‌ و خونريزي‌ را تشديد كنيد. به‌ جاي‌ اين‌ كار، دور تا دور آنها را با پانسمان‌ يا باند بپوشانيد. هدف از اين کار، مهار خونريزي‌ بدون‌ فشار دادن‌ جسم‌ خارجي‌ به‌ داخل زخم و به‌ حداقل‌ رساندن‌ خطر عفونت در صورت‌ لزوم‌ و همچنين فراهم‌ كردن‌ شرايط‌ انتقال‌ به‌ بيمارستان‌ است.
4 توصيه
1) در صورت‌ امكان‌، دستكش‌ يك بار مصرف‌ بپوشيد. با اعمال‌ فشار در دو سمت‌ جسم‌ خارجي‌ و بلند كردن‌ قسمت‌ آسيب‌ ديده‌ تا بالاتر از سطح‌ قلب‌، خونريزي‌ را مهار كنيد.
2) روي‌ زخم‌ را باگاز بپوشانيد تا خطر عفونت‌ به‌ حداقل‌ برسد.
3) بالشتك‌هايي‌ در اطراف‌ جسم‌ بسازيد تا بتوانيد بدون‌ اعمال‌ فشار بر آن‌، زخم‌ را باندپيچي‌ كنيد. با دقت‌ بالشتك‌ها را در محل‌ خود نگه‌ داريد تا باندپيچي‌ خاتمه‌ پيدا كند.
4) درصورت‌ لزوم‌، شرايط‌ بردن‌ يا فرستادن‌ مصدوم‌ به‌ بيمارستان‌ را مهيا كنيد.
احتياط‌: هميشه‌ در مورد واكسيناسيون‌ عليه‌ كزاز سوال‌ كنيد. در موارد زير، كمك‌ پزشكي‌ درخواست‌ كنيد:
• مصدوم‌ در مورد زمان‌ و تعداد تزريقاتي كه‌ دريافت‌ كرده‌ است‌ مطمئن‌ نيست.
• از آخرين‌ واكسني‌ كه‌ به‌ مصدوم‌ تزريق‌ شده‌، بيشتر از 10 سال‌ مي‌گذرد.
مورد خاص‌: اگر جسمي که لاي زخم مانده، آن‌‌قدر بزرگ‌ است‌ كه‌ نمي‌توانيد بالشتك‌هاي‌ بلندي‌ را براي‌ كاهش‌ فشار روي‌ جسم‌ تعبيه‌ كنيد، باندپيچي‌ را در اطراف‌ جسم‌ انجام‌ دهيد.
منبع: www.salamat.com

نسخه چاپی