پرسش :

مزايا و معايب بخور سرد چیست؟


پاسخ :
تكنولوژي دستگاه‌هاي بخور سرد متنوع هستند:
رطوبت‌ساز پروانه‌اي: در اين دستگاه يك ديسك دوار آب را به سوي يك افشانه شانه‌اي شكل پرتاب مي‌كند.بنابراين قطرات ريز آب به صورت مه از دستگاه خارج مي‌‌شود.
رطوبت‌ساز تبخيري: در اين دستگاه، فتيله‌اي آب درون مخزن را به خود جذب مي‌كند.سپس توسط پنكه‌اي به فتيله دميده مي‌شود كه موجب تبخير آب از فتيله مي‌شود.هر قدر رطوبت نسبي هوا بيشتر باشد، خروجي بخار آب در اين دستگاه بخور كاهش مي‌يابد.در واقع خروجي به طور خودكار تنظيم مي‌شود.
رطوبت‌ساز اولتراسونيك: داراي يك ديافراگم فلزي است كه با فركانس فراصوت مرتعش شده و آب را به صورت مه به فضاي اطراف پراكنده مي‌كند.
از آنجايي كه بخار آن سرد است خطر سوختگي (به ويژه براي خردسالان) ايجاد نمي‌كند. مصرف انرژي آنها كمتر است.
آب سرد محل مناسبي براي تكثير باكتري‌ها و قارچ‌ها است و از آنجايي كه در بخور سرد قطرات ريز آب به هوا پراكنده مي‌شود، باكتري‌ها و مواد زيان‌آور ديگر نيز به همراه آب در فضاي اتاق منتشر مي‌شوند بنابراين مخزن آب آنها بايد هر روز با آب و صابون شسته شود.
از آنجايي كه در بخور سرد مواد معدني موجود در آب در هوا پراكنده مي‌شود (به غير از رطوبت ساز تبخيري) بايد مخزن آب آنها را با آب مقطر پر كرد (در غير اين صورت مواد معدني موجود در آب به صورت گرد و غبار در محيط منزل پخش خواهند شد).
بخور سرد فراصوت كم‌صداترين و بخور گرم پرسروصداترين دستگاه‌هاي بخور هستند. برخي از رطوبت‌سازهاي مدرن داراي ضدعفوني‌كننده آب و كارتريج سختي‌گيرآب نيز مي‌باشند.
منبع: www.salamat.com

نسخه چاپی