پرسش :

به چه روش هایی با افسردگي مقابله کنیم؟


پاسخ :
اگر احساس مي‌کنيد افسرده‌ايد، بهترين کار اين است که براي پيشگيري از غلبه کامل افسردگي بر شما،‌ اقداماتي را آغاز کنيد. علاوه بر ضرورت مراجعه به پزشک براي استفاده از خدمات درماني و مشاوره‌اي او، شما را با 5 روش مقابله با افسردگي آشنا مي‌کنيم:
1) ورزش:
هر روز 15 تا 30 دقيقه به تندي قدم بزنيد يا حرکات موزون، دوي آهسته و يا دوچرخه‌سواري کنيد. ممکن است افراد افسرده تمايل چنداني به تحرک فيزيکي نداشته نباشند اما خودتان را وادار به ورزش کنيد (از يکي از دوستان‌تان بخواهيد که همراه شما ورزش کند تا انگيزه ورزش در شما تقويت شود). وقتي ورزش تبديل به عادتي در شما شود، مدت زيادي طول نمي‌کشد که تفاوت خلق را در خود احساس کنيد.
2) با تغذيه خوب خود را تقويت کنيد:
افسردگي مي‌تواند ايجاد بي‌اشتهايي کند. ممکن است برخي تمايل به خوردن غذا نداشته باشند و برخي ديگر از مبتلايان به افسردگي، دچار پرخوري شوند. اگر افسردگي بر تغذيه شما اثر گذاشته است، بايد توجه زيادي به غذايي که مي‌خوريد، داشته باشيد. تغذيه صحيح بر خلق و انرژي فرد موثر است. بنابراين بيشتر از ميوه و سبزي‌ها استفاده کنيد و وعده‌هاي غذايي خود را مرتب سازيد حتي اگر احساس گرسنگي نمي‌کنيد سعي کنيد غذاي سبکي مانند يک تکه از ميوه‌‌اي را مصرف کنيد تا سالم بمانيد.
3) مشکلات خود را شناسايي کنيد اما با آنها دوئل نکنيد:
سعي کنيد وضعيت‌هاي دخيل در افسردگي خود را شناسايي کنيد. وقتي که متوجه عامل و علت افسردگي خود شديد، با يکي از دوستان‌تان که مي‌تواند مراقب شما باشد، درباره آن صحبت کنيد. مشورت با يک دوست روشي است براي رهايي از احساسات بد و رسيدن به درک بهتري از موضوع. اگر دوستي را براي مشورت نيافتيد با يکي از مراکز مشاوره معتبر درد دل کنيد. وقتي که افکار و احساساتي که شما را افسرده ساخته، بيرون مي‌ريزيد متوجه زواياي مثبت آن باشيد. براي حل مشکلات خود اقدام کنيد. در صورت نياز، از ديگران کمک بگيريد. هم‌دلي دوستان و خانواده مي‌تواند شما را از چنگال افسردگي برهاند (اين کار به آنها کمک مي‌کند به جاي تماشاي آسيب‌هايي که شما مي‌بينيد، براي رهايي شما از شر افسردگي به شما کمک کنند.)
4) تفريح کنيد:
با افسردگي، خلاقيت و نشاط فرد، متوقف مي‌شود. از طريق تمرينات تجسمي (نقاشي، طراحي، گل‌دوزي، نويسندگي، حرکات موزون، ترانه‌سازي و غيره) نه تنها چشمه خلاقيت شما مي‌جوشد بلکه احساس مثبتي در شما ايجاد مي‌شود. براي بازي با دوستان يا اعضاي خانواده‌تان يا تفريح با آنها، وقت بگذاريد. به دنبال چيزي براي خنده باشيد مانند يک فيلم کمدي. قهقهه خلق شما را روشن مي‌سازد.
5) نيمه پر ليوان را ببينيد:
افسردگي موجب مي‌شود که فرد همه چيز را ملال‌انگيز، منفي و نوميد تصور کند. اگر افسردگي موجب شده که تنها به جنبه منفي قضايا توجه کنيد، براي توجه به نکات مثبت زندگي تلاش کنيد.
www.salamat.com
نسخه چاپی