پرسش :

برابري و همساني (کفويت) چقدر در موفقيت ازدواج نقش دارد؟


پاسخ :
پاسخ از دکتر سيما فردوسي، روانشناس خانواده:
کفويت به ويژه در اعتقادات اهميت زيادي دارد. ما بايد مطمئن شويم کسي را که براي ازدواج انتخاب مي‌کنيم، از نظر اعتقادي، نوع نگرش به دنيا، تفسير وقايع و ديدگاه‌هاي مذهبي مشابه ما باشد. البته تفاوت‌هاي جزيي در عملکرد‌ها و کميت اين اعتقادات مشکل‌ساز نيست اما اختلافات کلي و اساسي در اين زمينه مي‌تواند در آينده پايه‌هاي زندگي را سست کند.
اگر دو نفر از نظر تحصيلات در شرايط بسيار متفاوتي با هم باشند، اشتباه است چون اين دو از لحاظ ديدگاه‌ها و سطح فکر کاملا با هم متفاوت هستند. به طور مثال يکي تحصيلات ابتدايي داشته باشد و ديگري تحصيلات عاليه اما اختلافات جزيي مانند تحصيلات ديپلم با ليسانس و فوق ليسانس زياد مشکل‌ساز نخواهد بود. از لحاظ خانوادگي و اقتصادي هم بايد دو طرف تا حدود زيادي در يک سطح باشند.
اگرچه بحث مشابهت و همساني در ازدواج بسيار مهم است اما نبايد اهميت وجود تفاوت‌ها را در يک ازدواج موفق ناديده گرفت. توصيه مي‌شود افراد ازنظر ويژگي‌هاي شخصيتي با هم تفاوت‌هايي داشته باشند. فرض کنيد يک خانم عصباني و جوشي، همسر مردي مانند خودش شود. به احتمال زياد خانه‌ آنها به يک ميدان جنگ تبديل خواهد شد، در حالي که اگر همسر او مردي آرام و صبور باشد بهتر با هم کنار خواهند آمد و يا مردي را تصور کنيد که درون‌گراست، کمتر شاد است و زياد به روابط اجتماعي علاقه‌‌مند نيست اگر همسر او برعکس فردي برون‌گرا، شاد و اجتماعي باشد، تعادل در اين خانواده برقرار خواهد شد.
www.salamat.com
نسخه چاپی