پرسش :

تفاوت‌هاي مغز زنان و مردان چیست؟


پاسخ :
تحقيقات علمي جديد نشان مي‌دهد تفاوت‌هاي ظريفي ميان مغز زنان و مردان وجود دارد. در اين مطالعات که تصويربرداري فيزيکي و بررسي‌هاي روان‌شناختي را شامل مي‌شود، تفاوت‌هاي مشخصي ميان اين دو جنس مشخص شده است. با وجود اينکه مشخص نيست چگونه تفاوت‌هاي ساختاري در مغز زنان و مردان روي عملکرد آنها تاثير مي‌گذارد اما دانشمندان در اين تئوري مشخص کرده‌اند که مهم‌ترين تاثير در روش پردازش اطلاعات در زنان و مردان است.
يکي از تفاوت‌هاي ميان زن و مرد، در اندازه مغز آنهاست. به طور متوسط مغز آقايان 10 درصد بزرگ‌تر و سلول‌هاي آن 4 درصد بيشتر از خانم‌ها است. مغز خانم‌ها حاوي سلول‌هاي عصبي بيشتري است و ارتباطات سلولي مغز آنها بسيار زياد و گسترده است. مغز آقايان بيشتر کارکرد خود را اغلب با سمت چپ مغز انجام مي‌دهد. اين قسمت از مغز بخش منطقي آن است. اما خانم‌ها از هر دو طرف مغزشان استفاده مي‌کنند چون در مغز خانم‌ها رابط بزرگ‌تري ميان دو نيم‌کره وجود دارد. به اين ترتيب، خانم‌ها اطلاعات و داده‌ها را سريع‌تر از مردان ميان دو نيم‌کره رد و بدل مي‌کنند. همين تفاوت است که باعث مي‌شود آقايان بيشتر در ارتباطات خود بر محور وظايف و کار مي‌چرخند و تمايل به حل مشکل دارند، در حالي که خانم‌ها در ارتباط‌شان خلاق ‌بوده و در آن از احساسات خود هم استفاده مي‌کنند.
در‌ آزمون تغيير جهت و چرخش ذهني، آقايان موفق‌ترند، به اين دليل جهت‌يابي و يافتن مسير در آقايان به يک حس ذاتي و دروني تبديل شده است. در عوض، خانم‌ها هم بيشتر براي پيدا کردن و به ياد آوردن نقاط کليدي و نشانه‌ها، به مهارت‌هاي حافظه‌اي قوي‌تر خود تکيه مي‌کنند. به اين دليل يک خانم از پرسيدن جهت و مسير اصلا ناراحت نمي‌شود و آن را کسر شأن نمي‌داند!
حافظه خانم‌ها حتي يک نقطه را هم از قلم نمي‌اندازد! تفاوت‌ ساختماني ديگر ميان مغز زن و مرد، در اندازه بخشي از آن به نام ليمبيک است که کنترل هيجانات، ارتباطات بين فردي و تمايل تشکيل خانواده و آشيانه زندگي است. به‌طور متوسط سيستم ليمبيک خانم‌ها بزرگ‌تر و عميق‌تر از آقايان است. به همين دليل خانم‌ها بيشتر با احساسات‌شان در ارتباطند و بهتر از مردها آن را بروز مي‌دهند. همين تفاوت باعث شده توانايي خانم‌ها در برقراري ارتباط با ديگران بيشتر باشد. نقطه عطف اين ماجرا در اين است که خانم‌ها براي ابتلا به افسردگي مستعدتر هستند و عاملي است که از نظر آماري نشان مي‌دهد تمايل خانم‌ها به خودکشي سه بار بيشتر از مردان است، در حالي که موفقيت مردان در خودکشي سه برابر خانم‌ها است! اين تحقيقات علمي ديدگاه شما را به تفاوت‌هاي فيزيولوژيک مغزي زنان و مردان باز مي‌کند.مزاياي اين يافته‌هاي جديد بسيار زياد است و مي‌توان از آنها در درک بهتر تفاوت‌ها، تشخيص پزشکي مربوط به جنسيت و حتي درمان پزشکي استفاده کرد.
www.salamat.com

نسخه چاپی